Scholier moeilijk enthousiast te krijgen

19 juni 2009

Fons Maes is project- en servicemanager voor Sogeti, maar vandaag staat hij voor de klas. Een lokaal met tien havo 4-leerlingen van de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur (KSE). Ze zijn gekomen voor voorlichting over het beroep van ICT’er. Alle havo 4-leerlingen van KSE zijn verplicht verschillende voorlichtingen over studie of beroep te volgen. Aan Maes de taak de tien in tachtig minuten enthousiast te maken over zijn vak.

De groep komt moeilijk los. Maes’ vraag naar wat allemaal niet meer gaat als de IT uitvalt, maakt niet veel meer los dan: “Een dag geen internet is kut.” Of: “Informaticales valt uit, want we hebben geen boek en de opdrachten gaan per computer.” De jongens achterin steken niet onder stoelen of banken dat ze geen hoge pet op hebben van het keuzevak informatica dat ze krijgen. “Het is stiekem muziek luisteren en YouTube-filmpjes kijken.” En “met een beetje knippen en plakken van internet kun je met gemak een zeven of acht voor een opdracht halen.”

Daar moet Maes doorheen breken en dat lukt hem.
Slechts de helft heeft heel bewust voor het ICT-verhaal van Maes gekozen. Ze zijn vijftien en zestien jaar oud. Er zijn twee meisjes bij, die alleen iets zeggen als ze rechtstreeks iets wordt gevraagd. Maes krijgt met al zijn enthousiasme het IT-vuurtje bij de leerlingen alleen met grote moeite aangestoken en een uitslaande brand wordt het niet. Ook niet als hij vertelt over zijn mislukte Amsterdamse Sun-project, waarbij er 7 miljoen gulden over de balk werd gesmeten in een poging computers in het Amsterdamse basisonderwijs ingevoerd te krijgen.

Maes doet mee aan het programma ‘ICT’er in de klas’ van brancheorganisatie ICT~Office, onderdeel van het actieprogramma ‘alles is .it’. Doel van het actieprogramma is de instroom in ICT-onderwijs te vergroten en jongeren te motiveren voor een loopbaan in de IT. Volgens ICT~Office weten jongeren onvoldoende dat ICT een veelzijdig, innovatief en sprankelend beroep is. De havo 4-leerlingen hebben aan het eind van hun havo 3-jaar een profiel gekozen.

Maes wil een projectrollenspel spelen en neemt als voorbeeldproject een aanwezigheidsregistratiesysteem voor de KSE. Aanvankelijk lijkt het rollenspel te hoog gegrepen omdat de leerlingen bij rollen als architect en consultant nauwelijks een idee hebben wat die inhoudt. De IT-werkelijkheid van toegangspasjes voor leerlingen, registratie van aanwezigheid en een mailtje met je rapport naar je ouders, dringt niet echt tot de groep door. De les gaat ook vooral over hoe je als projectmanager de rollen in het projectteam hun ding laat doen. Voor het rollenspel de diepte krijgt die nodig is om het project te laten leven, zijn de tachtig minuten om.

Margot van Houwelingen, docente Nederlands aan de KSE en aanwezig bij de ICT-les van Maes, denkt dat Maes de leerlingen eerder enthousiast heeft gemaakt voor zijn eigen vak van projectmanager dan voor de ICT algemeen. Ze zegt dat veel leerlingen het beeld hebben dat ICT vooral programmeren is. “Wie boeiend over zijn vak kan vertellen, kan het verschil maken, maar verwacht er niet te veel van”, zegt ze tegen Maes. “Je beïnvloedt een traject dat de leerlingen doorlopen, als je geluk hebt.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!