Management

Juridische zaken
Rechtspraak

Schikken of procederen?

Overheid procedeert zelden tegen falende ICT-leverancier

© CC0 Public Domain Hermann
12 november 2020

De commissie-Elias deed in 2012-2014 onderzoek naar ICT-projecten binnen de overheid. Een van de aanbevelingen in het eindrapport luidde dat de overheid het contractmanagement veel professioneler moest oppakken en dat rechtszaken tegen wanpresterende opdrachtnemers voortaan normaal moesten zijn. Met die aanbeveling lijkt weinig gedaan, constateert Jeroen van Helden. En dat kan zeer nadelig zijn voor de positie van de overheid als ICT-opdrachtgever.

De directe aanleiding voor de instelling van de commissie-Elias in 2012 vormden de vele berichten over ICT-projecten binnen de overheid die langer duurden dan gepland en duurder uitpakten dan begroot. Voorbeelden te over. Zo sleepte de modernisering van het bevolkingsregister sinds 2009 voort terwijl de kosten meermaals over de kop gingen, en duurde de landelijke introductie van de OV-chipkaart maar liefst drie jaar langer dan gepland.

Het eindrapport van de commissie-Elias bevatte 34 aanbevelingen. Een deel van die aanbevelingen was politiek-bestuurlijk van aard. Zo adviseerde de commissie de oprichting van het Bureau ICT-Toetsing (BIT) en een verplichte starttoets bij projecten van meer dan 5 miljoen euro met een belangrijke ICT-component. Een andere categorie aanbevelingen zag op de aanbestedingsfase. De commissie constateerde dat de overheid nog te vaak de neiging had eigenwijs te zijn en onvoldoende gebruikmaakte van de kennis van de markt. Méér overleg met de markt was daarom nodig en functioneel aanbesteden zou voortaan de norm moeten zijn.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!