Innovatie & Strategie

IT beheer
glasvezel

Schiermonnikoog offline door ‘centenkwestie’

De internetstoring op Schiermonnikoog die gistermiddag is opgelost, is mede te danken aan een zakelijke, logische keuze.

21 augustus 2018

De internetstoring op Schiermonnikoog die gistermiddag is opgelost, is mede te danken aan een zakelijke, logische keuze.

Waddeneiland Schiermonnikoog is van zaterdag tot maandagmiddag getroffen door een internet- en telefoniestoring. De kernoorzaak was een defect in de glasvezelkabel van het vasteland naar het eiland. Dit is echter niet de enige verbinding, maar redundantie blijkt er in de praktijk toch niet helemaal te zijn.

“Nee, er is niet één glasvezelverbinding. Er zijn er twee”, zegt KPN-woordvoerder Ward Snijders met klem tegen AG Connect. Die tweede verbinding moest echter wel door kabelbeheerder KPN worden ingericht voor gebruik van internet- en telefonieverkeer van en naar Schiermonnikoog. “Die andere hebben we ingericht om de storing op te vangen.”

Uitwijk en lijngebruik

Dit ‘omleidingswerk’ heeft tijd in beslag genomen, waardoor het Waddeneiland effectief en grotendeels offline is gegaan. Automatisch gelijktijdig gebruik van beide KPN-verbindingen blijkt voor internet en vaste telefonie - en dus automatische uitwijk bij kabelstoring of -breuk - geen sprake. Mobiele telefonie was tijdens de storing nog wel bruikbaar; dat verkeer verliep namelijk standaard al via de tweede verbinding van KPN.

Woordvoerder Snijders legt uit dat het telecombedrijf capaciteit op deze onderzeese lijnen verhuurt, en ze ook zelf gebruikt. KPN’s dienstverlening is dan ook, net zoals mobiel verkeer, niet geraakt door de uitval van de ene lijn.

Kabelkeuze

Het offline gaan van Schiermonnikoog ligt dan ook niet aan een gebrek aan fysieke redundantie. Het gaat om de dienstverlening voor internettoegang, telefonie en ook tv die wordt aangeboden door kabelbedrijf Kabelnoord. Die heeft gistermiddag om 14:00 uur aangegeven dat de storing voorbij was. "De tijdelijke verbinding vanaf Lauwersoog naar Schiermonnikoog werkt. Alle Kabelnoord abonnees op Schiermonnikoog kunnen inmiddels weer gebruik maken van internet, telefonie en televisie. Abonnees op het eiland hoeven niets te doen. Het modem komt vanzelf online."

KPN-woordvoerder Snijders bevestigt aan AG Connect dat Kabelnoord één van KPN’s twee glasvezelverbindingen met Schiermonnikoog gebruikt. In theorie kan het kabelbedrijf meerdere verbindingen, ook van eventuele andere lijnaanbieders, kunnen gebruiken. Voor verdere vragen verwijst Snijders door naar Kabelnoord.

Directeur Niek Geelhoed van die firma antwoordt op vragen van AG Connect met de open erkenning dat het “gewoon een centenkwestie is”. Hij legt uit dat standaard gebruik van beide KPN-glasvezelverbindingen, zodat er redundantie is van en naar Schiermonnikoog, een kostbare kwestie zou zijn. Schiermonnikoog telt nog geen duizend inwoners, hoewel er in vakantieperiodes vele mensen meer op het Waddeneiland zijn.

Friesland en Groningen

“We gebruiken de ene [glasvezelverbinding - red.] van de Friese kant”, vertelt Geelhoed. De andere lijn van het vasteland naar Schiermonnikoog loopt vanaf Groningen, waar Kabelnoord niet aanwezig is. De lokale kabelaar heeft een relatief beperkt dekkingsgebied. Verbinding met het punt in Groningen naar het Waddeneiland is technisch natuurlijk wel mogelijk, maar komt dan met extra kosten.

Deze kosten zou het kabelbedrijf dan moeten doorberekenen aan klanten, wat niet alleen op directe financiële weerstand kan stuiten. Ook een gevoel van (on)eerlijkheid kan meespelen. “We hebben ooit een apart tarief voor de eilanden gehad. Maar dat hebben we afgeschaft, uit solidariteit”, legt Geelhoed uit.

Redundantieproblemen

Redundantie voor Schiermonnikoog doorbelasten aan alle kabelklanten zou niet eerlijk zijn, maar de extra kosten alleen aan de eilanders factureren is ook geen haalbare kaart. “Dan komt de rekensom onder water”, vertelt Geelhoed serieus. Internettoegang, telefonie en tv zou op Schiermonnikoog dan praktisch onbetaalbaar worden.

De suggestie van alternatieve verbindingen via andere Waddeneilanden blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Kabelnoord bestrijkt zelf namelijk alleen Schiermonnikoog en Ameland van de Waddeneilanden. Texel heeft een eigen kabelbedrijf en de grote aanbieder Ziggo verzorgt de rest, legt Geelhoed uit. Een kabelaaroverstijgende samenwerking is weliswaar zakelijk mogelijk, maar stuit dan nog op praktische belemmeringen.

Zee en zand

De zeestromingen tussen en rond de Waddeneilanden maken kabelaanleg maar ook kabelgebruik moeilijk, weet Geelhoed. Onderzeese verbindingen moeten namelijk volgens Nederlandse voorschriften een bepaald aantal meters dekzand op zich hebben. Zeestromen kalven dit af, waardoor constant onderhoudswerk nodig zou zijn, wat weer meer kosten met zich meebrengt. Daarnaast is er bij gebrek aan dekzand weer meer risico van kabelbreuk.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.