Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
Intelligente robot

Schaven aan de communicatie van de chatbot 2.0

Conversationele interfaces moeten adaptiever en gepersonaliseerder zijn

© Pixabay CC0 Public Domain
29 april 2020

Conversationele interfaces zoals chatbots maken communicatie met gebruikers over afgebakende onderwerpen steeds beter mogelijk. Hun rol zal steeds groter worden binnen bedrijven, omdat ze voor verbeteringen in de efficiëntie kunnen zorgen. Maar perfect zijn ze nog lang niet. Volgens Koen Hindriks moet er nog veel doorontwikkeld worden om de kwaliteit van deze CI's te verbeteren waardoor gebruikers ze ook echt blijven waarderen. 

Conversationele interfaces (CI's), met chatbots als een van de bekendste voorbeelden, zijn computerprogramma’s die met een gebruiker kunnen converseren in natuurlijke taal. Ze kunnen achterhalen wat de bedoeling (‘intent’) van een gebruiker is en reageren op basis van zogenaamde dialoogregels en voorgedefinieerde inhoud (‘scripts’). CI's zijn tegenwoordig overal aanwezig en geïntegreerd in bijvoorbeeld sociale media, zoals Facebook. Maar je kunt ook denken aan spraakgebaseerde assistenten, zoals Google Home en Amazons Alexa, en aan sociale robots, zoals de Pepper-robot, die je op steeds meer plekken kunt tegenkomen. Deze verschillende soorten CI's zullen een steeds grotere rol gaan spelen in het bedrijfsleven en kunnen een grote impact op de operationele efficiëntie van een bedrijf hebben.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!