Overslaan en naar de inhoud gaan

SAP moet 
gebruiksvriendelijker

Het in 1972 opgerichte SAP is een van de grootste leveranciers van bedrijfssoftware in de wereld, met ongeveer drieduizend software-oplossingen voor vrijwel elke branche, met klantdoelgroepen van midden- en kleinbedrijf tot de grootste internationale organisaties, en met bijna zeventigduizend medewerkers. Het vlaggenschip is nog steeds SAP ERP, voorheen bekend als SAP R/3 en in de volksmond gewoon: SAP.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Top vijf verbeterpunten

Om de ontevreden gebruikers weer prettig met SAP te laten werken, zijn verbeteringen op onderstaande punten hard nodig:

Volledige browserondersteuning

De browser is de client van nu. De ontwikkelingen van browsers gaan heel hard en browsers maken steeds meer mogelijk. SAP moet zijn software zodanig aanpassen dat die niet alleen goed werkt in alle browsers, maar dat nieuwe versies van browsers heel snel kunnen worden ondersteund zonder dat daar systeem-upgrades voor nodig zijn, met alle gevolgen van dien.

Consistentie in interactie, maar vrij in ontwerp

Niet elk scherm hoeft er hetzelfde uit te zien. Schermen en interactie moeten ontworpen worden op een voor de gebruiker logische manier, waarbij onderscheid gemaakt moet worden tussen doelgroepen, maar geen afbreuk gedaan mag worden aan de consistentie. Knoppen moeten reageren zoals ze horen te reageren, maar onnodige velden moeten bijvoorbeeld eenvoudig verborgen kunnen worden.

Niet gebonden aan een vaste werkplek

Veel toepassingen in het SAP-systeemlandschap lenen zich voor gebruik op een tablet en/of smartphone, maar moeten daar nog wel geschikt voor worden gemaakt. Dit zogeheten responsive design moet doorgevoerd worden in alle producten.

Laat de klant niet zelf het probleem oplossen

Veel klanten verwachten van een grote softwareleverancier dat deze de software in optimale vorm aanbiedt. De achterstand die SAP op het gebied van de userinterface heeft opgelopen, dwingt klanten zelf oplossingen te bouwen waar gebruikers wel tevreden over zijn. Dit brengt extra onderhoudskosten met zich mee en is daarom vaak ongewenst.

Inperking van het aantal user-interfaceoplossingen

Er zijn te veel oplossingen bedacht, ontwikkeld en uitgeleverd. Om de adoptie te verhogen moet het aantal (technische) oplossingen drastisch worden verlaagd en de technologie die het beste aansluit bij de rest van de wereld worden omarmd, door de hele productlijn heen.Naarmate meer functionaliteit werd toegevoegd aan SAP, werd de gebruikersdoelgroep steeds groter; dat bleef niet zonder gevolgen voor de eisen en wensen ten aanzien van de gebruikersinterface.

Veel schermen bevatten standaard te veel velden

Onacceptabel dat verbeteringen maanden of jaren op zich laten wachten

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in