Salesforce.com ontpopt zich als ‘PaaS’-evangelist

16 mei 2008
SaaS-leverancier Salesforce.com heeft de pioniersfase voorgoed achter zich gelaten. De naam is vrijwel synoniem geworden met online CRM, maar het bedrijf gaat er inmiddels vanuit dat zijn klanten en andere bedrijven zich niet tot CRM zullen beperken. Dat was duidelijk ook de boodschap van CEO Marc Benioff op de eerste Dreamforce in Europa vorige week, de gebruikersbijeenkomst waar in de Verenigde Staten eind dit jaar al tienduizend mensen verwacht worden. “Het is tijd dat we een nieuwe industrie creëren”, aldus Benioff.

Force.com wordt het nieuwe paradepaardje van Salesforce.com. Het is een platform (‘Platform-as-a-Service’) waarop applicaties van derden, kunnen draaien, op de hostingservers van Salesforce.com, en tot op zekere hoogte volgens het data- en programmeermodel van het bedrijf. Veel aanvullende applicaties zijn al beschikbaar op AppExchange, de online softwarewinkel van Salesforce.com, maar die blijven vooralsnog erg binnen het CRM-functiedomein en hebben de architectuur en het uiterlijk van de centrale applicatie. Het vorig jaar aangekondigde Force.com moet dat ecosysteem uitbreiden naar alle bedrijfsapplicaties voor klanten die stevige eisen stellen, middels een nieuwe programmeertaal (Apex) en een hulpmiddel voor het bouwen van eigen gebruikersinterfaces (Visualforce).

Benioff zal zich gesterkt voelen door een recent verschenen ‘magisch kwadrant’ van Gartner over applicatieservers, waarin Force.com als eerste onlineapplicatieserver (als ‘visionair’) een plekje heeft gekregen, naast gevestigde namen als WebLogic (BEA Systems/Oracle) en WebSphere (IBM). Die erkenning gaf hem kennelijk de moed niet alleen over zijn eigen bedrijf en Force.com te praten, maar over PaaS als een nieuwe industrie waarin plaats is voor veel PaaS-pioniers. Hij kwam zelfs tot een opsomming van 21 aanbieders op dit moment, met namen als Rollbase, Six Apart, Maemo, Bungee Labs, Coghead, Ning, Opsource, Netvibes, Caspio, Baseportal, Longjump, Amazon EC2 en Google App Engine. “Die platformen zullen verschillende typen ontwikkelaars aanspreken. Google richt zich bijvoorbeeld op Python-ontwikkelaars en Amazon op LAMP-ontwikkelaars. Wij richten ons op enterprise-ontwikkelaars.
Maar de platforms zijn heel goed te combineren, je hoeft niet meer voor een lock-in te kiezen.”

De eerste bekende leverancier die een applicatie op Force.com heeft gebouwd is het onlangs door Unit 4 Agresso overgenomen Coda. De financiële applicatie Coda2Go is voor het platform geheel opnieuw gebouwd. Dat bestaande ‘on-premise’-software opnieuw moet worden gebouwd, heeft vooral te maken met de ‘multitenancy’-architectuur van Salesforce.com. Daarmee kunnen in een metadatalaag boven op de enorme Salesforce-database de vele (inmiddels 41.000, waarvan 7000 in Europa) gebruikers met hun eigen configuraties aan de slag. De porgrammeertaal van Force.com, Apex, bestaat hoofdzakelijk uit Java-syntax met uitbreidingen die rekening houden met die multitenancy-architectuur. Mede-oprichter Parker Harris, bedenker van de Salesforce-architectuur, legt uit dat pure webservices (SOAP et cetera) niet voldoende zijn om applicaties (zoals Salesforce.com en Coda2Go) online met elkaar te integreren. “Apex is ontwikkeld omdat voor veel bedrijfstoepassingen meer transactionele integriteit nodig is. Systemen moeten niet op elkaar hoeven wachten en webservices zijn zo ‘los’ dat die kans wel bestaat. Dan zit een database gewoon te wachten.”

Het was overigens voor Coda niet simpelweg een kwestie van aan de slag gaan met Apex. “Wij bieden bijvoorbeeld wel multicurrency-ondersteuning, maar Coda stelt daar nog wat meer eisen aan. Dus heeft er een team van beide zijden flink moeten knutselen om dat voor elkaar te krijgen.” Dat soort integraties zal door de voortdurende uitbreidingen van Salesforce’ platform voor toekomstige softwareleveranciers op Force.com steeds makkelijker worden, verwacht Harris, die zegt dat al veel grote softwareleveranciers belangstelling hebben getoond. Er zijn dingen die moeilijker zijn te bouwen op een PaaS, bevestigt Harris. “Een voorbeeld is analyse. Je kunt multidimensionale cubes bouwen, maar dat is in een multitenancy-architectuur niet echt schaalbaar. Op dat gebied moeten we nog veel doen.”

Benioff werpt zich ondertussen op als evangelist voor het verschijnsel PaaS. “Software wordt verkocht, niet gekocht. Dus het vergt veel persoonlijke betrokkenheid. We reizen de hele wereld af, klant voor klant en softwarebouwer voor softwarebouwer.” Door één verschijnsel weet Benioff zich in ieder geval gesteund. “Durfinvesteerders in Silicon Valley financieren geen gewone softwarebedrijven meer. Het geld gaat naar multitenant-architecturen.” 
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!