Salary Survey: Mijn crisis

25 juni 2010

DE VOORZITTER
Henk Broeders
branchevereniging ICT~Office
Ernstig klonken zijn vaderlijke adviezen in 2009. Een jaar na dato lijkt Henk Broeders van ICT~Office een ander mens. “We zien weer lichtpuntjes.”
0x201cHet was een bijzonder jaar. De omzet in de sector kromp nog harder dan ik had voorspeld. De prijzen stonden sterk onder druk en de bestedingen daalden met maar liefst 5,8 procent. Niettemin hebben veel bedrijven hun winstgevendheid op een redelijk peil weten te houden. Dat wil wat zeggen! Kennelijk hebben ze geleerd van de vorige crisis, de kosten in de hand gehouden en nieuwe kansen gezocht. Want die zijn er. De overheidsbezuinigingen brengen fantastische mogelijkheden met zich mee. ICT kan thuiswerken voor ambtenaren op grote schaal faciliteren. Zo houden we ook nog eens mensen uit de file. Dit soort kansen moeten we pakken. We moeten ons profileren als aanjagers van innovatie en ons realiseren dat ICT van levensbelang is voor alle sectoren. De bouw, zorgsector en financiële dienstverlening kunnen zonder ICT nauwelijks nog innovatief zijn. Deze crisis maakt duidelijk dat we met andere ogen naar overheid, economie en maatschappij moeten gaan kijken. Dat brengt overigens met zich mee dat we de komende jaren veel energie in werving en selectie van jong talent moeten blijven steken want de vraag naar ICT’ers zal weer stijgen. Gelukkig begrijpen ook bedrijven als Rabobank, Schiphol en Shell dit. Zij staan pal achter de filosofie van onze wervingscampagne ‘alles is .it’. Daarmee willen we jongeren eerst inspireren, dan pas informeren. Inspireren doen we bijvoorbeeld door hen te laten zien hoe videoconferencing werkt. Mooi om te zien hoe zij gegrepen worden door een livegesprek met scholieren uit India. Zo zijn er meer positieve ontwikkelingen. We zien weer lichtpuntjes en verwachten dit jaar een bescheiden groei.”

DE TECHNISCH MANAGER
Linda Bovaird
QNH Interactive
QNH moest businessunits samenvoegen om de markt beter te bedienen. De ergste kou lijkt uit de lucht. Linda Bovaird is voor-zichtig positief voor deel twee van 2010.
0x201cDe belangrijkste gebeurtenis van het afgelopen jaar was voor mij de fusie van twee businessunits: Application Development & Solutions en Interactive. Technische en creatieve mensen vormen nu samen één fullservice-internetbureau. Als technisch manager stuur ik het hele team aan. Het gevolg van de fusie is dat een aantal mensen met staffuncties een andere rol heeft gekregen binnen onze organisatie. Hoeveel mensen bij QNH hun baan hebben verloren door de crisis? Dat zou ik moeten opzoeken. Feit is dat de gevolgen van de crisis ons niet bespaard zijn gebleven. Bonussen zitten er even niet in. Provisie voor goede prestaties blijft wel van kracht. Opleidingsbudgetten? Die zijn overeind gebleven. We blijven mensen stimuleren om trainingen te volgen, zeker als die aansluiten op onze businessplannen. Zelfs als mensen iets willen doen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, is daar vaak wel ruimte voor. We stellen één voorwaarde: alle opleidingen moeten in privétijd worden gevolgd. Als onze Microsoft-specialist naar Tech Ed wil, betalen wij het congres maar moet hij zelf een vrije dag opnemen. De uurtarieven staan tenslotte onder druk en we moeten elk dubbeltje twee keer omdraaien. De concurrentie is enorm. Je moet op dit moment een bijna perfecte match hebben om een project binnen te halen. Economisch herstel? Ik vang daar wel signalen over op ja. Als de positieve ontwikkelingen doorzetten, verwacht ik voor 2010 een positief bedrijfsresultaat en een bescheiden groei. Misschien kunnen we binnenkort weer een paar goede interaction designers, grafisch ontwerpers en online strategen aannemen.”

DE SENIOR CONSULTANT
Dicky Heijligers
BI-consultant VX Company
ICT-dienstverlener VX Company wist leegloop te voorkomen door veel extra’s te schrappen. “Als we zo de crisis doorkomen, mogen we content zijn”, vindt Dicky Heijligers.0x201cAls het afgelopen jaar de maatstaf is voor deze crisis, hoeven we ons geen hele grote zorgen te maken. Mijn baas hoefde nog niemand te ontslaan door goed op de kosten te letten. In 2009 zijn de salarissen bevroren. Of er dit jaar opslag in zit, wordt later beslist. Ik merk de besparingen ook aan andere dingen. In mijn unit, Oracle, hebben we bijvoorbeeld geen budget voor het jaarlijkse congres in San Francisco. Het was vaste prik dat we daar met drie of vier mensen naartoe gingen. Ikzelf ben er in 2008 geweest. Misschien is er dit jaar weer budget voor. De beslissing daarover is nog niet gevallen. Als je mensen van de bank kunt houden door dit soort extra’s te schrappen, moet je het doen. Ons budget voor training en ontwikkeling is ook wat gekrompen. We moeten een heel goede motivatie hebben om toestemming te krijgen om een opleiding te gaan doen. Ikzelf volg binnenkort de driedaagse cursus ‘Dimensioneel Data Modelleren’. Het management snapt dat die opleiding voor mijn functie belangrijk is. De kennis kan van pas komen voor mijn nieuwe opdracht bij het ministerie van Landbouw, waar de Voedsel en Waren Autoriteit, Algemene Inspectiedienst en Plantgeneeskundige Dienst gaan fuseren. We gaan een datawarehouse bouwen om gegevens uit verschillende informatiesystemen te koppelen. Business intelligence, vooruitkijken, trends bepalen, is het vakgebied van de toekomst. Dat er nu nog wat weinig opdrachten zijn, is puur het gevolg van de crisis. De spoeling is dun. Als een aanvraag binnenkomt, schrijft iedereen erop in.”

DE FREELANCER
Maurice Guelen
ex-Getronics
“Alles ligt weer open”, sprak Maurice Guelen onbezorgd toen Getronics in mei 2009 zijn contract beëindigde. Hij vertrok met vrouw, kind en financieel buffertje naar Frankrijk.
0x201cIk doe al een jaar niks, nou ja… bijna niks. Eerst hebben we vier maanden in ons Franse vakantiehuisje gezeten. Sinds ik terug ben, heb ik drie nieuwe webconcepten ontwikkeld. Met juridischpersoneel.nl en technischpersoneel.com help ik werkzoekenden aan een baan, met huisjetehuur.nl bemiddel ik tussen huurders en verhuurders van vakantiehuisjes. Dat levert me 1500 euro per maand op aan advertentie-inkomsten en kost me dagelijks een uur voor het beantwoorden van vragen per mail. Verder ben ik amateur-econoom geworden. Geloof me, het wordt nu spannend. Na de banken zijn de landen aan de beurt om failliet te gaan. Jazeker, ook de Verenigde Staten staan op de nominatie met een begrotingstekort van 30 procent. Het Amerikaanse tekort is tussen 2007 en 2009 gestegen van 400 naar 1600 miljard dollar. Obama beweert dat het tekort weer gaat dalen maar dat is natuurlijk onzin. Die schulden worden kunstmatig afgekocht door geld bij te drukken. Zo’n truc werkt niet meer zodra iedereen straks ineens kredieten gaat terugvragen. Dat zal deze zomer gebeuren, voorspel ik. In Nederland zal de werkloosheid stijgen naar 10 procent. Ik hoop dat tegen die tijd mijn sites nog wat beter lopen, anders zal ik toch weer aan de slag moeten als programmeur bij een IT-bedrijf. Of ik als 45-jarige nog kans maak op een baan? Jawel. Ik ben een aardige peer en een kei in klantgerichtheid. En ik ben goed in kritische vragen stellen. Misschien programmeer ik niet meer zo snel als een 18-jarige maar daar word je in dit wereldje niet op afgerekend zolang je een beetje snapt hoe organisaties in elkaar steken.”

DE WAAKZAME DIRECTEUR
Armando Lorenzo
Aeon ICT Service
Armando Lorenzo vreesde in 2009 rigoureuze maatregelen te moeten nemen door leveranciersdruk en een rap dalende cashpositie. Moest Lorenzo personeel ontslaan?
0x201cTegen alle verwachtingen in heb ik al mijn mensen kunnen houden. Ik had rekening gehouden met ontslag en daling van onze omzet. Dat is niet gebeurd. Een economische duikvlucht zoals na de internetbubbel is ons in deze crisis bespaard gebleven. Ik zal het je sterker vertellen: het afgelopen jaar heb ik nog twee accountmanagers aangenomen. We hebben meer verkocht aan bestaande klanten, waarschijnlijk omdat economische dynamiek altijd gepaard gaat met beheerwerkzaamheden. Of bedrijven nou reorganiseren, ontslaan of met iets nieuws beginnen, voor ICT-beheerders zit er altijd werk aan vast. Dat is gunstig. Ondertussen ben ik nog net zo op mijn qui-vive als een jaar geleden. Klanten wachten nog steeds erg lang met betalen. Onze cashpositie staat nog steeds onder druk. En we hebben ook nog geen aanwijzingen dat de positieve economische signalen resulteren in nieuwe groei- en investeringsplannen. Dat doet trouwens niets af aan onze bedrijfsstrategie. Door de crisis zijn we een nieuwe richting in geslagen. We hebben iets bedacht op het feit dat klanten sneller en goedkoper geholpen willen worden. Wat we hebben gedaan? Een vertaalslag maken van de honderd meest gestelde klantvragen naar vaste formats voor dienstverlening. Een servercheck? Een kabel patchen? Een basisinstallatie? Daar komt geen nacalculatie meer aan te pas. De klant weet vooraf precies wat er gaat gebeuren, hoeveel het gaat kosten en hoe lang de levertijd is. Zo hebben we onze dienstverlening transparant gemaakt. De nieuwe werkwijze zetten we momenteel om naar de bestaande organisatie. Dat wordt nog een zware kluif. Personeel houdt niet van veranderingen maar moet straks wel volgens nieuwe procedures gaan werken. Intern moet ik dat nu verkocht zien te krijgen.”

DE SPECIALISTE UIT INDIA
Michelle Gomes
administrator bij IBM
Michelle Gomes uit de Indiase badplaats Goa kreeg eind 2008 de kans om voor IBM naar Nederland te gaan. De crisis motiveerde haar om nog harder te werken dan ze al deed.
0x201cIn India hebben we veel belangstelling voor hoe IT het dagelijks leven verbetert. IBM vind ik wat dat betreft een vooraanstaand en verbazingwekkend bedrijf. Hun businessfocus en visie op het concept Smarter Planet vind ik erg boeiend. Denk aan processen en systemen om verkeer, bedrijfsleven en gezondheidszorg slimmer te maken. Dat is trouwens niet de voornaamste reden geweest om in 2008 naar Amsterdam te komen voor een baan als administrator. Ik ben nieuwsgierig naar andere culturen en IBM heeft nu eenmaal een heel divers personeelsbestand. Ik werk samen met Britten, Zweden en Italianen. Deze mix van culturen motiveert me enorm om hard te werken en te voldoen aan de hoge verwachtingen. Ik merk dat werkgevers door de kredietcrisis nog hogere eisen stellen. We moeten efficiënter werken en onze kennis voortdurend up-to-date houden. Om aan die eisen te voldoen, heb ik veel in mezelf moeten investeren. Elke avond besteed ik thuis een uur aan e-learning. Mijn weken zitten propvol. In het weekend volg ik een managementstudie aan de Rotterdam School of Management. Maar de nadruk ligt toch op mijn baan als Oracle- en DB2-administrator voor een grote bank. Als het project klaar is, ga ik terug naar Bombay. Dat zal waarschijnlijk eind dit jaar zijn. Bij IBM zie ik absoluut toekomst. Ze zijn goed bezig met zaken als ‘business analytics and optimization’ en cloud computing. Genoeg kansen dus om me verder te ontplooien. En misschien word ik straks wel weer naar een ander land gestuurd. Oezbekistan, Chili of Korea? Ik heb geen idee. Niets is onmogelijk.”

DE WERKZOEKENDE HIGH POTENTIAL
Stephan van der Meer
baan gevonden bij KPN
Een jaar geleden, op het dieptepunt van de crisis, was Stephan van der Meer dringend op zoek naar een baan. Die missie slaagde pas na vele maanden. Hij kreeg een kans bij KPN.
0x201cIs het vorige gesprek alweer een jaar geleden? Poeh! Er is veel gebeurd! Mijn studie was afgerond en ik wilde ervaring opdoen bij een ICT-bedrijf. Ik zocht een innovatief bedrijf waar ik kon leren en groeien. Die baan vinden viel niet mee. Via uitzendbureau’s lukte het niet. Ik heb het dus een aantal maanden heel rustig aan kunnen doen. Ik ben twee keer op vakantie geweest, zeilen in Kroatië en Italië. Terug in Nederland lukte het nog steeds niet. Recruiters en detacheerders belden wel vaak over mijn cv op Monsterboard maar iets concreets leverde dat niet op. Een interessante mogelijkheid bij Siemens ketste net af. Dat was een domper. Na een tijdje ging ik de gezonde werkstress behoorlijk missen. Pas in oktober 2009 vond ik via Randstad werk bij KPN. Ik kreeg een contract voor anderhalf jaar. Met twee collega’s meet en analyseer ik het mobiele datanetwerk. We voorspellen waar het dataverkeer naartoe gaat om te voorkomen dat er capaciteitsproblemen ontstaan. In maart 2011 zit deze klus erop. De intentie bestaat om vast in dienst te komen. Maar je weet het nooit. Een commerciële functie of eigen bedrijf sluit ik ook niet uit. Hoe dan ook ben ik KPN dankbaar dat ik deze kans heb gekregen. Hier kan ik ervaring opdoen, fouten maken, mijn grenzen opzoeken. ‘Kilometers maken’ is nu belangrijker dan een topsalaris of een dure leaseauto. Ja hoor, op deze manier kom ik de crisis wel door. En straks zal het alleen maar beter gaan, toch? Of is dit de stilte voor de storm?”

DE WINNAAR
Paul Baan
directeur VLC
VLC gaf in rampjaar 2009 hoog op over geboekte successen. Een krampachtige poging om positief in het nieuws te komen? Geenszins, aldus Paul Baan. “We zijn flink gegroeid.”
0x201cWanneer komt die klap? Dat heb ik me vaak afgevraagd. Nou, die klap is nog niet gekomen. Natuurlijk, we hebben veel strijd moeten leveren voor iedere opdracht, met name in de financiële sector. Verder hebben we de werving van junioren even stop moeten zetten. Daardoor is onze geplande groei van 25 procent blijven steken op 15 procent. Ons personeelsbestand is gestegen van 63 naar 75. We hebben een paar absolute toppers van de grote system integrators binnengehaald. Die hadden genoeg van de negatieve sfeer daar. Daarnaast hebben we goede mensen overgenomen van failliete concurrenten. Al met al een prima jaar dus. De salarissen zijn verhoogd! Hoe dit allemaal kan in crisistijd? Ik denk dat onze keuze voor enterprise information management, een paar jaar geleden, de juiste is geweest. Kijk maar naar de grote dienstverleners. Die zetten nu allemaal een EIM-divisie neer. Maar wij lopen vooruit. Wij doen nooit gekke dingen. We investeren liever in een paar goede espressoapparaten dan in een tripje naar Dubai. Onze staf­organisatie houden we zo plat mogelijk om de afstand tussen management en consultancy klein te houden. Als een vestiging vijftig medewerkers of meer telt, knippen we ‘m in tweeën. Zo hebben we afgelopen jaar onze derde vestiging in Amsterdam kunnen openen. De consequenties van deze strategie nemen we op de koop toe. We hebben bijvoorbeeld nauwelijks marketingbudget en accepteren dat we daardoor soms langs de vangrail scheren. Ach, liever af en toe een mislukte leaflet dan structureel te veel overhead. Onze prognoses? In 2010 willen we 20 procent groeien. Dat is zeker haalbaar! In de eerste drie maanden van dit jaar hebben we alweer twaalf nieuwe mensen aangenomen, allemaal direct inzetbaar en gezegend met gezond boerenverstand.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!