saas

SaaS-escrow kán ook simpel

28 augustus 2009

Directeur en medeoprichter Jan Aleman van Servoy in Amersfoort denkt de Servoy SaaS-­escrow binnen ongeveer een maand rond te hebben en schat dat voor het einde van het jaar zo’n 15 à 20 procent van zijn SaaS-aanbiedende gebruikers van zijn Servoy-platform ook een escrowregeling met zijn bedrijf zullen hebben getroffen.

In Nederland hebben ruim dertig SaaS-providers – waaronder NewBase (ERP/CRM), STB (CRM, planning, cursussen), Ayton (plannings- en HRM-software voor de zorg), Infogroen (ERP voor groenbedrijven), Softwear (ERP voor modebranche) en Devoon (notariaat) – hun SaaS-aanbod gebaseerd op de ontwikkel- en uitrolsoftware van Servoy. Aleman is met een aantal van deze klanten in gesprek over de SaaS-­escrow.

Dat Servoy als leverancier van een ontwikkelomgeving het creëren van continuïteitswaarborgen niet overlaat aan gevestigde uitwijk-, escrow- en hostingdienstverleners, heeft volgens Aleman vooral te maken met het feit dat zijn bedrijf deze diensten verhoudingsgewijze simpel kan leveren: “Applicaties die met Servoy zijn ontwikkeld, zijn inherent geschikt om op meerdere plaatsen tegelijk te worden gehost, op een wijze die load­balancing, uitwijk en realtime back-up als een simpele standaardvoorziening biedt. Technisch is het dus geen probleem. Wat SaaS-escrow in de praktijk vaak lastig maakt, zijn de operationele kanten, de kennis van de processen van de SaaS-providers. Als leverancier van de ontwikkelomgeving kennen wij van de meeste afnemers ook die bedrijfsmatige kant goed. Daar hoeven wij voor escrow dus niet veel extra meer voor te doen. Gewoonlijk zullen escrowpartijen de operationele processen van een SaaS-provider uitvoerig analyseren en documenteren. Wat rest, zijn de juridische facetten van het overnemen van de applicatie en de diensten als een SaaS-provider failliet gaat. Daar zijn we op dit moment mee bezig en het ziet ernaar uit dat dat met een week of wat wel rond zal zijn. Waarschijnlijk zal het uitdraaien op maatwerk per SaaS-provider, maar we moeten wel eerst een overzicht hebben van de opties die daar dan in meespelen.”

De basisgedachte van Alemans oplossing is dat Servoy de klanten van zijn klanten (de eindgebruikers van de SaaS-dienst dus) garandeert dat de dienstverlening onverminderd doorgaat als hun SaaS-provider (Servoys klant dus) in betalingsproblemen raakt. Daartoe wil Aleman afspraken maken met de hostingpartijen waarvan zijn klanten zich bedienen. Voor kleinere SaaS-providers is dat veelal Amazons ‘Elastic Compute Cloud’. Grotere partijen hebben doorgaans overeenkomsten met lokale hostingdienstverleners, zoals PINS.

Servoy denkt zich tegenover deze partijen garant te stellen voor de kosten van de hosting zolang aan een meer structurele oplossing wordt gewerkt, zoals een doorstart van de faillerende SaaS-provider of een nieuw onderkomen voor de klanten. Aleman verwacht dat Servoy het daaraan verbonden financiële risico zelf – als een soort verzekeraar – op zich kan nemen: “Zo als ik het nu zie, zijn die kosten voor hosting niet enorm. Amazon biedt voor nog geen 200 euro per maand een oplossing die tot tweehonderd gelijktijdige eindgebruikers faciliteert. Voor SaaS-providers geldt dat de hostingkosten door de bank genomen zo rond de 5 procent van de omzet belopen. Dat kunnen wij in de meeste gevallen wel op ons nemen. Maar als het zodanige vormen aanneemt dat het ook voor ons een te onvoorspelbaar risico wordt, dan zullen we wel zien dat we het ergens verzekeren”.

Van een tweetal bestaande aanbieders van SaaS-escrow - Escrow4All en SoftCrow - is bekend dat ze deze risico’s wel herverzekerden. Servoy denkt dat echter niet nodig te hebben: “Gezien ons licentiemodel, waarbij SaaS-providers - recurring - betalen voor gebruik, hebben wij er belang bij dat de applicaties in de lucht blijven. Die inkomsten zijn gemiddeld hoger dan de hostingkosten, vandaar dat herverzekeren voor ons niet heel snel nodig zal zijn.”

Helemaal nieuw is de SaaS-escrowdienst overigens niet voor Servoy. In het verleden werd het ook al gedaan, zij het dan op basis van mondelinge afspraken. Zodoende is Aleman al verscheidene malen betrokken geweest bij de afwikkeling van faillissementen van SaaS-aanbieders. Dat het daarbij telkens goed afliep, is volgens hem te herleiden tot twee factoren: “De enige waarde en inkomsten uit een SaaS-bedrijf dat failliet gaat, zijn de klanten en dus heeft het in de lucht houden van de diensten voor de curator hoge prioriteit. En ook de hostingpartij heeft – mits de onbetaalde facturen niet al te gek oplopen – uiteraard wel een belang bij het doorgaan van de dienstverlening. In de praktijk zien we in dergelijke situaties dus een goede bereidheid tot samenwerking.”

De andere factor die volgens Aleman bepalend is voor het succes van een oplossing bij een faillissement van een SaaS-aanbieder, is de overdraagbaarheid van de applicatie en de data, en dat is juist hét centrale thema waarmee Servoy zijn ontwikkel- en uitrolomgeving positioneert.

De hiermee te genereren bedrijfstoepassingen zijn volgens het bedrijf inherent cloud-georiënteerd. Ze kunnen op verschillende platformen tegelijk draaien, bijvoorbeeld gehost in een datacenter en/of ‘in the cloud’ en tevens ‘on premises’, bij de SaaS-provider of wellicht zelfs bij een grotere eindafnemer van de SaaS-dienst. Dit biedt de mogelijkheid van loadbalancing met volledige failover/uitwijk als extreme vorm daarvan. Dergelijk opties zijn volgens Aleman ook wel met andere ontwikkelomgevingen te realiseren, maar “dat wordt dan wel aanmerkelijk lastiger dan met de Servoy-omgeving, die deze mogelijkheden inherent biedt”.

Als afschrikwekkend voorbeeld van een SaaS die het niet goed had geregeld, verwijst hij naar Coghead dat op enig moment claimde twintigduizend applicaties op zijn platform te hebben: “Dat platform werd van het ene op het andere moment opgeheven. In zo’n geval is het voor SaaS-provider wel heel belangrijk om je applicatie ook nog elders te hebben draaien en snel te kunnen wisselen, niet alleen met de applicatie zelf, maar ook met de data.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!