Beheer

Security

Rumoer om 'googelen' klanten door British Airways

11 juli 2012
British Airways is in opspraak geraakt nadat is gebleken dat het bedrijf alle passagiers ‘googelt’ op zoek naar persoonlijke informatie en foto’s. De luchtvaartmaatschappij wil klanten op die manier beter van dienst zijn.

Het zogeheten Know Me-programma van British Airways (BA) is hoofdzakelijk gericht op de ‘VIPs’ onder zijn klanten. Het personeel is voorzien van een iPad om de extra klantgegevens te verzamelen. De medewerkers zoeken onder andere naar informatie over eerdere vluchten, maaltijdvoorkeuren en zelfs portretfoto’s. Doel is om eind dit jaar dagelijks 4500 klanten 'proactief' persoonlijk te benaderen.

Het personeel aan de incheckbalie en het cabinepersoneel kan daardoor een passagier makkelijker herkennen en beter tegemoet komen aan persoonlijke wensen, aldus BA. Volgens een woordvoerder wil BA zijn passagiers hetzelfde gevoel geven dat ze krijgen als ze in hun favoriete restaurant binnenkomen en persoonlijk worden verwelkomd.

Privacybeschermers vinden het maar niks

Privacybeschermers moeten niets hebben van de nieuwsgierigheid van BA. Nick Pickles, directeur van Big Brother Watch, zei tegen de London Evening Standard: “Sinds wanneer geeft het kopen van een vliegticket een luchtvaartmaatschappij permissie om informatie over jou te verzamelen op internet?” Als BA meer wil weten van zijn klanten, dan moet ze daar maar om vragen, vindt Pickles.

BA zegt dat het nooit de privacywet zou schenden

De luchtvaartmaatschappij zei tegen de London Evening Standard dat het zich volledig conformeert aan de Data Protection Act, de Britse privacywet, en nooit iets zou doen dat daarmee in strijd is. BA ziet Know Me als “zomaar een simpel gereedschap om goede dienstverlening aan klanten te bieden, vergelijkbaar met wat winkelketens met klantenpasjes doen”.

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.