Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruim helft enkelbanden tijdelijk uitgevallen

Tijdens de storing van telecomaanbieder Tele2 afgelopen weekeinde blijken in Nederland bij honderden personen de enkelbanden te zijn uitgevallen. Het ging op bepaalde momenten om maximaal 450 van de ongeveer 700 enkelbanden.
Tele2

De storing begon vrijdag eind van de ochtend. Bij alle banden was zondagochtend de verbinding met de zogenoemde regiekamer weer hersteld, meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Na de problemen kwam de door enkelbanden opgeslagen informatie over de locaties van de dragers tijdens de storing alsnog beschikbaar. Uit een eerste analyse blijkt een 'regulier' beeld. De meeste personen met enkelband zouden ook niet hebben geweten dat de verbinding was uitgevallen.

Daar waar nodig zijn ook maatregelen getroffen in overleg tussen onder meer reclassering, de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), het Openbaar Ministerie, de provider en de politie. Zo is in bepaalde gevallen onbegeleid verlof omgezet naar begeleid verlof, om eventuele problemen voor slachtoffers van de enkelbanddragers te voorkomen.

De DJI en partners zijn op storingen voorbereid, verzekert minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) in een brief aan de Tweede Kamer. Het is gebruikelijk na zo’n incident een evaluatie te houden. Als de uitkomsten daartoe aanleiding geven, worden er maatregelen getroffen, aldus Dekker.

Schadevergoeding uit coulance

Tele2 maakte gisteren bekend zijn klanten die tussen vrijdag 3 augustus 10.00 uur en zaterdag 4 augustus 21.00 uur in het buitenland waren en die last hadden van de storing, te compenseren. Klanten zonder Unlimited databundel krijgen eenmalig een aanvulling van 2GB op hun databundel, die geldig is tot eind september. Wie wel zo'n Unlimited-bundel heeft, krijgt eenmalig 5 euro korting op de factuur van september.

De storing werd veroorzaakt door een overbelasting van roaming-aanvragen op het netwerk. Tele2 zegt wettelijk niet verplicht te zijn om een compensatie uit te keren voor storingen in het buitenland, maar het bedrijf doet dit toch uit coulance. "Wij begrijpen dat de storing heel vervelend is geweest, omdat onze klanten niet online konden zijn gedurende die periode", meldt een woordvoerster.

Veranderende roamingregels

T-Mobile Nederland had afgelopen kwartaal overigens opnieuw last van de veranderde regels voor roaming in Europa, maakte het vanochtend bekend tijdens de presentatie van d ekwartaalcijfers. Ook kampte de mobiele aanbieder met stevige concurrentie op de markt en was sprake van een lagere omzet uit de verkoop van handsets.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in