Rooskleurige toekomst voor ‘managed services’

21 november 2008
Behalve bij telecommunicatie geven nog relatief weinig bedrijven onderdelen van hun ICT in beheer bij leveranciers. Niet dat er geen belangstelling is, maar de belangstelling wordt slechts mondjesmaat in concrete actie vertaald: de percentages respondenten die gebruikmaken van respectievelijk plannen hebben voor managed services blijven al enige tijd onveranderd, constateert Dewing.

Toch is er volgens Dewing verandering op til. Hij ziet daarvoor drie redenen. De eerste daarvan is de snelle technologische ontwikkeling waar bedrijven momenteel mee geconfronteerd worden, zoals telepresence, webconferencing en Metro Ethernet-services, om alleen de ontwikkeling op telecomgebied te noemen. Dat doet bij bedrijven de vraag rijzen of ze er wel goed aan doen om te investeren in technieken en vaardigheden die nogal snel kunnen verouderen.

Daar komt bij dat we volgens Forrester aan de vooravond van een keerpunt in de technologische cyclus staan. IT-investeringen intensiveren in een tienjarige cyclus, waarbij de eerste jaren in het teken staan van forse investeringen, gevolgd door een periode van verfijning van de systemen en plukken van de vruchten. 2009 markeert het begin van een volgende cyclus, waarin bedrijven zwaar zullen inzetten op innovatieve technologie om zich in de markt te onderscheiden.
De derde factor die managed services een zetje in de rug zal geven, is de economische recessie. Zeker nu investeringen relatief lastig te financieren zijn, zullen bedrijven op zoek gaan naar methoden om hun ICT-infrastructuur te flexibiliseren en moderniseren zonder daar kapitaal in te steken.

Het samengaan van deze ontwikkelingen biedt leveranciers van ‘managed services’ goede kansen om hun werkzaamheden uit te breiden. Maar ze moeten daarvoor wel fors investeren in de vaardigheden van hun verkoopteam en vooral ook van de specialisten die de diensten gaan leveren. Want de klanten worden misschien wel williger, ze zijn ook behoorlijk kritisch en kwaliteitsbewust, aldus Dewing.

Ga naar www.forrester.com/AG voor meer informatie over dit onderwerp en gratis rapporten voor AG-lezers


Kosten het belangrijkst



Ruim 90 procent van de organisaties maakt bij telecommunicatie gebruik van managed services. Kosten zijn de belangrijkste motivatie.


Nieuwste ontwikkelingen slaan nog niet aan



Unified communications en Voice over IP maken nog niet vaak deel uit van afgenomen managed telecomservices. De interesse in unified communications is ook nog niet al te groot.


Veel belangstelling voor uitbesteden beveiliging




Veel bedrijven lopen rond met plannen om delen van de beveiliging als managed service in te richten of uit te besteden.


IBM aan kop



Uit een lijst van 35 dienstverleners worden tien door meer dan een kwart van hun klanten als belangrijkste leverancier gezien. IBM gaat daarbij ruim aan kop.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!