Overslaan en naar de inhoud gaan

Robot kan nu al heel zinvolle taak vervullen

Dagelijks aangesproken worden door een menselijk-aandoende robot is niet gebruikelijk, zeker niet in West-Europa. Maar waarom eigenlijk niet? De robots bestaan en de toepassingsmogelijkheden zijn legio, denk aan de personeelstekorten in de zorg en het onderwijs. Maar ook in de horeca en bij receptionele taken kan de robot inspringen, met als bijkomend voordeel dat Covid-19-besmetting geen rol speelt.
Pepper robot receptie
© Shutterstock
Shutterstock

De Rabobank experimenteert al een jaar of 8 met de inzet van robots bij verschillende taken en met wisselend succes. Sinds drie jaar staat er een bij de receptie in de hoofdkantoren in Utrecht en Eindhoven en gaat er steevast een mee naar evenementen. Ze nemen een deel van de aanmeldprocedure van bezoekers over van de baliemedewerkers op momenten dat zich wachtrijen vormen. En verder worden ze bijvoorbeeld ingezet voor het uitdragen van herhaalde boodschappen, zoals in coronatijd een waarschuwing om anderhalve meter afstand te bewaren.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in