Innovatie & Strategie

Klantinteractie
innovatie

Retailers moeten meer innoveren

© Pixabay CC0 Public Domain
18 mei 2015
Te weinig innovatie-inspanningen vormen de grootste bedreiging voor de retailsector. Digitalisering is hard nodig, willen retailers overleven.

Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 100 retailmarketeers. Het onderzoek is uitgevoerd door Snakeware, bureau voor digitale media en marketingvakblad Adformatie. Dat gebrek aan innovatie wordt gezien als het grootste gevaar voor het voortbestaan van de retailbedrijven. Ook de opkomst van online winkelen is een bedreiging, maar tegelijkertijd kan het tot kansen leiden. Daarom is een verdere digitalisering hard nodig maar ook een goede combinatie van online en offline verkoop.

De verdere digitale transformatie is in alle vitale bedrijfsonderdelen nodig, maar raakt vooral de marketingfunctie en de logistieke functie.De inkoopfunctie krijgt daar pas op iets langere termijn mee te maken.

De online verkoop bedraagt volgens de respondenten nu nog hoogstens 10 procent van de totale verkoop. Dat zal volgens bijna een derde van de ondervraagden volgend jaar echter al zijn toegenomen tot tussen de 11 en 30 procent. De meeste retailorganisaties (35 procent) zetten nu de eerste stappen naar een hybride verkoopmodel waarbij online en offline verkoop worden gecombineerd. Voor ruim een kwart van de retailers geldt nu al dat ze ongeveer vergelijkbare omzetten behalen uit online en offline verkoop.

 

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.