winkelwagen

Retail groeit online negenmaal sneller dan offline

CC0 © Pixabay
1 oktober 2008
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters is in de eerste helft van 2008 met bijna een kwart (24 procent) verder doorgegroeid naar een omvang van 2,3 miljard euro. Daarmee wordt de groei in de ‘brick-and-mortar’-detailhandel met een factor negen overtroffen. De veiligheid van betalen is steeds minder vaak een drempel voor het doen van online aankopen.

De toename van iDEAL als betaalmiddel speelt hier een belangrijke rol in. Van de onlinekopers beoordeelt 85 procent iDEAL als een (zeer) veilige betaalmethode. iDEAL wordt in de eerste helft van 2008 dan ook weer vaker gebruikt dan een halfjaar geleden en lijkt daarmee in Nederland het meest gebruikte betaalmiddel bij onlineconsumentenaankopen. Een en ander blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-1, een halfjaarlijks onderzoek naar onlineconsumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

Nog steeds komen er nieuwe onlinekopers bij. In de eerste zes maanden van 2008 deden circa 700.000 kopers voor het eerst een bestelling via internet. Consumenten lijken ook in economisch minder riante tijden het onlinekanaal niet te schuwen. In de eerste helft van 2008 besteedde de onlinekoper gemiddeld 337 euro en dat is 6 procent meer dan een halfjaar geleden. Gemiddeld deed een onlinekoper 2,7 bestellingen in de eerste helft van 2008.

De reisbranche is, met een omzet van 960 miljoen euro in de eerste zes maanden, nog altijd onbetwist de succesvolste sector binnen de onlineretail. De groei bedroeg 16 procent. In het eerste halfjaar van 2008 heeft een kwart van alle Nederlandse internetters online een reis geboekt.

Ook het online kopen van consumentenelektronica wordt voor consumenten gemeengoed. Het onlinesegment consumentenelektronica stijgt ten opzichte van een halfjaar geleden met 38 procent naar 270 miljoen euro.

De entertainmentbranches (home-entertainment, boeken en muziek) doen het in de eerste zes maanden altijd wat minder goed dan in de tweede helft van het jaar, waarin die branches profiteren van de feestdagen. Ten opzichte van een jaar geleden echter tonen ook deze segmenten volgens de onderzoekers het afgelopen halfjaar een sterke groei.

Blauw verzamelde de cijfers voor dit onderzoek onder ruim 900 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, aangevuld met een groep van 2000 consumenten.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.