Beheer

IT beheer
Service Manager

Responsive IT wordt de norm

KNVI Service Manager Dag 2017

© CC0 Public Domain geralt
22 februari 2017

KNVI Service Manager Dag 2017

Pop-up lofts waar klanten kortstondig IT-diensten kunnen afnemen, zijn niet meer voorbehouden aan steden. Ook grote organisatie gaan steeds vaker kortstondige relaties aan met IT-dienstverleners.

Tijdens de KNVI Service Manager Dag die op 23 maart wordt gehouden is de focus 'snel faciliteren', want daar draait het om.

In de IT-wereld staat Pop-up voor een combinatie van fysieke werkplek en virtuele clouddiensten. AWS was een van de eerste die met dit concept op de markt kwam, maar inmiddels bieden veel meer partijen het aan. De vraag is groot en niet alleen vanuit trendy centra in moderne steden. Grote organisaties met vaste locaties kiezen als aanvulling op de eigen IT steeds vaker voor Pop-up IT. Het stelt hen in staat snel, wendbaar en flexibel in te spelen op de vragen vanuit de business. Want responsive zijn is het credo. IT mag geen belemmering zijn, maar moet juist ondersteunen.

Precies dat uitgangspunt staat centraal op de Service Manager Dag 2017 die op 23 maart in Amersfoort wordt gehouden. Met Pop-up als thema zoomt deze dag in op de vraag hoe een IT-organisatie snel en steeds weer opnieuw op een voortdurend veranderende vraag kan inspelen.

Hoogleraar Rini van Solingen, een van de keynotespeakers op de dag, spreekt in dat kader van de responsive enterprise en gaat in op de vraag welke veranderingen dat vraagt van huidige organisaties.

Responsiveness betekent dat een organisatie snel inspeelt op veranderingen in het klantdomein. Er zijn echter geen kant-en-klare scenario’s om te veranderen, daarom pleit Van Solingen voor kleinschalige experimenten. Kleinschalig, omdat daar geen grote investeringen voor nodig zijn. Bovendien kan op kleine schaal direct en veelvuldig teruggekoppeld worden. Kleinschalige experimenten kun je ook makkelijke kopiëren en steeds verbeteren. Liever veel experimenten met een enkele klant, dan een enkel experiment met veel klanten tegelijk! Bedenk daarbij dat falen erbij hoort. Van fouten leer je immers. Het is bouwen om weg te gooien en het vervolgens beter te doen. Ook spreekt Van Solingen onder meer over mini-companies die klantimpact centraal stellen en experimenteren met Pop-up diensten.

Flexibel Samenwerken
Pop-up dienstverlening vraagt om samenwerking en daarmee komen we op het domein van de tweede keynote speaker Paul Bessems. Samenwerken is een basisvoorwaarde voor flexibiliteit, ofwel agility. Bessems zet uiteen dat een invulling voor agile werken veel weg heeft van ‘blockchain organiseren’. “Alles wat blockchain organiseren nodig heeft, zijn de kleinste bouwstenen: mens en middel (blocks) en de betekenisvolle verbinding daartussen (chain).” Deze vorm is zowel flexibel als schaalbaar. Bovendien is het een efficiënte vorm van organiseren, wat de kosten beperkt. Want een grote bedreiging van flexibiliteit is dat de kosten oplopen.

DevOps
Natuurlijk staat ook DevOps de 23e op de agenda. DevOps biedt aanknopingspunten voor een meebewegende IT-operations bij nieuwe ontwikkelingen. Als ontwikkelaars via agile en Scrum snel producten opleveren, moeten ook beheerders snel kunnen schakelen. Het recent gepubliceerde DevOps Handbook vat het kort en krachtig samen: IT moet continu toetsen welke functionaliteit zowel de gebruikers het meest waarderen, als de organisatiedoelstellingen helpen verwezenlijken. Daarbij draait het vooral om het overeind houden van de ‘value stream’ in de hoofdprocessen. Anders gezegd; IT-operations moet stabiliteit blijven garanderen. Kaimar Karu van Axelos zal tijdens de SMD de samenhang tussen DevOps en IT-servicemanagement toelichten.

Geen heilige huisjes
Zijn modellen en methodieken daarmee heilig? Uitdrukkelijk niet, stelt Wim Hoving van Servitect. “De kern van succes is dat alle geledingen in een keten goed samenwerken.” Hoe zo’n samenwerking tot stand komt ligt niet verankerd in een methode. Modellen als ISM, ITIL en ook een filosofie als DevOps zijn enkel kaderzettend. De professionals zelf moeten hier met elkaar een goede invulling aan geven.

Juist daar worden op 23 maart enkele waardevolle handreikingen voor gedaan. Om met Robert de Koning, een van de organisatoren te spreken; “De Service Manager Dag is al 16 jaar hét event waar IT’ers wordt bijgepraat over relevante ontwikkelingen op hun vakgebied.”

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
1
Reacties
Anoniem 22 februari 2017 20:16

Goed stuk. Mooi thema, goede sprekers. Ik zou zeggen: komen allemaal!

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.