Overslaan en naar de inhoud gaan

Reizigers willen kop CIO Prorail zien rollen

Vandaag en op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht compleet stil. Dat kwam door volgens Rover storingen in computersystemen van ProRail. Rover vindt het onacceptabel dat technische storingen zo'n impact hebben. "De processen en systemen van ProRail zijn er kennelijk niet op toegerust om deze mega-effecten te voorkomen, ondanks de inrichting van een nieuw coördinatiecentrum (OCCR) enkele jaren geleden" schrijft Rover op z'n website.
rood sein, ProRail
© ProRail
ProRail

Doormodderen is geen optie

Als toezichthouder op de directie, is het aan de Raad van Commissarissen om in te grijpen. “Dit is geen incident meer, het is een structureel probleem”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Het is nu hoog tijd om direct in te grijpen bij de ICT-afdeling van ProRail. Doormodderen is geen optie.”.

Rover wil een antwoord op de vraag hoe herhaling wordt voorkomen. Ze verbindt aan die vraag meteen de suggestie dat ProRail wellicht iets kan leren van de Duitse of Zwitserse spoorwegen: "Stations als die van Düsseldorf, Keulen en Zürich verwerken per uur evenveel of nog meer treinen dan Utrecht".

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in