Overslaan en naar de inhoud gaan

Regulering op algoritmen sociale media praktisch onuitvoerbaar

D66 opperde onlangs het plan voor maatregelen tegen algoritmen die mensen steeds dieper de fuik van extreme denkbeelden intrekken. Een onderzoek zou er volgens de fracties op uit kunnen draaien dat het gebruik van dergelijke algoritmen wordt verboden. AG Connect vroeg experts hoe kan worden voorkomen kan worden dat aanbevelingsalgoritmen deze neveneffecten hebben.
9-11 inside job
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Het bedrijfsmodel van sociale media bestaat uit het tonen van advertenties aan gebruikers van de app of de website. Hoe langer en hoe vaker iemand tijd doorbrengt op het platform, hoe meer advertenties kunnen worden getoond aan deze persoon. Bovendien is een bezoeker eerder geneigd te klikken op gepersonaliseerde advertenties. Daarom bouwen deze bedrijven profielen van bezoekers op basis van hun klikgedrag.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in