Management

Privacy
verbaasd

Registratieproces Google-account misleidt bewust, stelt EU-consumentenclub

Nieuwe gebruikers gelokt in privacyonvriendelijke opties.

© Shutterstock sakkmesterke
4 juli 2022

Nieuwe gebruikers gelokt in privacyonvriendelijke opties.

De taal die Google gebruikt in het registratieproces voor het intekenen op een account is onduidelijk, incompleet en misleidend, constateert Bureau Européen des Unions de Consommateurs ofwel de Europese consumentenorganisatie BEUC. In verschillende lidstaten worden nu juridische stappen voorbereid.

Op de pagina's van het registratieproces belooft Google dat ingevoerde persoonlijke gegevens privé blijven en veilig zijn. Het tegenovergestelde is waar, stelt de BEUC. Het is zelfs zo dat Google bewust in het pagina-ontwerp aanstuurt op het accepteren van default instellingen die het bedrijf toestemming geven op grote schaal persoonlijke informatie van de gebruikers te verzamelen en te gebruiken.

In Duitsland helpt BEUC een civiele rechtszaak op de rol te zetten en in diverse landen waaronder Frankrijk, Griekenland, Tsjechoslowakije, Noorwegen en Slovenië, zijn klachten ingediend bij de nationale toezichthouders voor bescherming van persoonsgegevens.

Te lastig

Centraal in de klachten staat hoe ingewikkeld Google het maakt om daadwerkelijk privacyvriendelijke keuzes te maken. Het is veel eenvoudiger (één klik) een account aan te maken waarmee persoonlijke data worden gedeeld, terwijl het uitzetten van alle tracking-opties op zijn minst tien kliks vereist, stelt Ars Technica op basis van informatie die met Reuters is gedeeld. Google zegt daarin zich van geen kwaad bewust te zijn en dat de opties duidelijk gelabeld zijn. Ze zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek en richtlijnen van toezichthouders. Ook is de feedback van testgebruikers meegenomen. 

Tegen Ars Technica heeft Google aangegeven in gesprek te willen gaan om de bezwaren door te nemen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.