Innovatie & Strategie

Privacy
economie

Promovendus: Privacy is nu te veel ‘gejuridiseerd’

“Privacybescherming is economie.”

deeleconomie © CC0 Public Domain geralt
6 september 2021

Van pionierend internetjournalist werd hij vroege Google- en Facebook-criticaster, anno 2021 is hij  privacypromovendus. Historicus en onderzoeksjournalist Peter Olsthoorn is echter geen tegenstander van ‘Big Tech’. Wel radicaal omdenker van privacy: “Begin eens met alles op ‘nee’ te zetten”. En dat op fundamenteel niveau; niet alleen voor cookies.

Eind vorige eeuw zei Scott McNealy al over privacy ‘Get over it’. De CEO van het toen grote machtige Sun Microsystems, IT-hofleverancier in de dotcomhype, verklaarde privacy dood. De breedsprakige Silicon Valley-topman liep voor op de publieke privacydiscussie. Een discussie die tien jaar later is aangewakkerd door toenmalig Google-CEO CEO Eric Schmidt met zijn confronterende uitlatingen over privacy.

De voormalige hoogste baas van Google toonde zich wel hypocriet. Hij stelde enerzijds dat privacy alleen iets is voor als je wat te verbergen hebt, maar was anderzijds fel in het beschermen van zijn eigen privacy. Google heeft een jaar lang journalisten van CNET op de zwarte lijst gezet, vanwege een privacyschendende publicatie in 2005 over Schmidt op basis van Google-zoekopdrachten. Via de zoekmachine waren de politieke donaties van de CEO achterhaald, zijn salaris, zijn hobbies en zijn woonomgeving.

Waardeuitwisseling

Tegenwoordig spreken veel privacyvoorvechters zich uit tegen techgiganten als Google. Promovendus Olsthoorn is echter geen rabiaat tegenstander. “Ik was al verslaafd aan Google toen ik Google Scholar intensief ging gebruiken”, bij het schrijven van z'n proefschrift aan de Vrije Universiteit (VU) over privacy. Aan dat kostbare begrip hangt een verdienmodel, wat momenteel eenzijdig wordt benut.

Consumenten zijn gewend geraakt aan het ‘verhandelen’ van hun gegevens, in ruil voor gratis apps, gratis content, gratis services. Alleen is bij die waardeuitwisseling weinig tot geen sprake van zelfbeschikking over de data. De aanbieder bepaalt, de afnemer moet maar accepteren. “We verliezen”, waarschuwt Olsthoorn.

Wasmachine

Daarbij neemt hij echter een genuanceerd standpunt in. “Gerichte ads van Google zijn niet een openlijke privacyschending. Een interview in een dorpskrant, tijdschrift of dagblad is doorgaans een grotere privacyschending”, want dat is wel een publieke ‘onthulling’. Hoe groot de privacyschending dan is, hangt mede af van wat een geïnterviewde zich laat ontvallen in gesprek met de interviewer.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!