Management

Juridische zaken
slak

‘Privacytoezichthouders te traag met afhandeling klacht tegen Google’

Cosumentenbond uit frustraties in brief over klacht uit 2018.

© Pixabay CC0 Public Domain
6 juni 2019

Cosumentenbond uit frustraties in brief over klacht uit 2018.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en vergelijkbare Europese organisaties moeten haast maken met de afwikkeling van de klacht van de Consumentenbond tegen Google over het stiekem volgen van Android-smartphones. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de toezichthouder.

Daarnaast moet de AP volgens de bond duidelijker zijn over de procedure. In november 2018 dienden de Consumentenbond en 7 andere Europese consumentenorganisaties een klacht in bij hun nationale toezichthouders omdat Google gebruikers van Android smartphones stiekem volgt. Het bedrijf stuurt consumenten met een nieuwe Android-smartphone richting het inschakelen van locatiegeschiedenis. Daarnaast staat de functie ‘web&app activiteit’ standaard ingeschakeld. Via deze optie verzamelt Google eveneens locatiegegevens. Dit is volgens de Consumentenbond in strijd met de wet.

Ruim zes maanden na het indienen van de klacht is nog geen enkel resultaat zichtbaar, benadrukt de Consumentenbond. “Er is zelfs nog geen duidelijkheid over wie het onderzoek leidt. Vanwege het grensoverschrijdende karakter van de klacht moeten de Europese toezichthouders met elkaar samenwerken in het onderzoek, waarbij een ‘leidende toezichthouder’ het onderzoek coördineert”,
laat de Consumentenbond vandaag weten in een brief.

Omdat Google Ierland de gegevens verwerkt, zou de Ierse toezichthouder het onderzoek normaal gesproken leiden. Maar de AP  bevestigt volgens de bond niet of dat ook daadwerkelijk zo is.

Loze belofte

De Consumentenbond stelde de AP ook een aantal aanvullende vragen over de procedure, maar de privacytoezichthouder beantwoordde deze tot nu toe niet. De belofte aan de Consumentenbond om nadere informatie te verstrekken over de voortgang en het resultaat van het handhavingsverzoek kwam de toezichthouder niet na. Daarom spreekt de Consumentenbond de AP nu aan op het gebrek aan snelheid en dringt nogmaals aan op duidelijke informatie over het proces.

In het voordeel van Google

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt het belangrijk dat het onderzoek zorgvuldig gebeurt. “Maar het gebrek aan transparantie en het uitblijven van resultaat baren me zorgen. Vooral omdat we van de AP geen argumenten krijgen die het gebrek aan voortgang verklaren. Zelfs over het verloop van de procedure horen we niets.”

Volgens de Consumentenbond-directeur werkt de traagheid in het voordeel van Google, ‘dat ongestoord de vruchten van zijn overtreding plukt en consumenten blijft benadelen’. Molenaar: “Dit kan zo niet langer. Laat consumenten weten wat ze kunnen verwachten en handhaaf de wet.”

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.