Management

Artificial Intelligence
Praten met data door Natural Language Processing

Praten met data door natural language processing

De uitdagingen van natuurlijke taalverwerking bij het meer data-driven maken van een organisatie.

© CC0 - Pixabay geralt
24 december 2018

‘Data-driven’ is tegenwoordig de nieuwe mantra in het zakenleven. Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat de meeste waarde kan worden bereikt door de gegevens in handen van de zakelijke gebruiker te krijgen. Dit gaat echter alleen op als deze dataconsumenten weten wat ze met die data kunnen doen.

Managers leren door de ogen van data-analisten te kijken is één manier om deze uitdaging aan te gaan. Een tweede mogelijkheid is om de data toegankelijker, menselijker, te maken. Natural language processing, of natuurlijke taalwerking, is dan ook ‘hot’ in de data-driven wereld.

Schildpad onder de hazen

Als je denkt aan nieuwe manieren om met klanten te praten, komt natural language processing (NLP) misschien niet als eerste in je op. Het is tenslotte een verre van nieuw concept of nieuwe technologie. NLP is, volgens de definitie op Wikipedia, een specialisatie op het grensvlak van taalkunde en informatica/kunstmatige intelligentie (AI). Het houdt zich bezig met de interacties tussen computers en menselijke (natuurlijke) talen, met name hoe je computers kunt programmeren om grote hoeveelheden natuurlijke taalgegevens te verwerken en analyseren.

De eerste experimenten met natural language processing zijn al in de jaren 50 van de vorige eeuw gestart, met de door Alan Turing ontwikkelde Turing-test als een van de meest bekende (en bediscussieerde) voorbeelden. Hoewel het vakgebied altijd wel in ontwikkeling is gebleven, bevindt NLP zich sinds de doorbraak van data als het waardevolste bezit van een bedrijf opnieuw in de frontlinie van aandacht en investeringen. Ontwikkelingen in de verwante disciplines van machine learning en AI wakkeren de inzet van NLP voor steeds grotere datasets aan. Gartner karakteriseerde conversational analytics recentelijk als een opkomend paradigma.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!