Development

Apps

Peerby: sociale en duurzame leenapp

23 augustus 2013

Daan Weddepohl (32) rolde op zijn zeventiende de IT in. Het waren de hoogtijdagen eind jaren negentig en hij rolde rechtstreeks vanuit de schoolbanken de detachering in. Hij werkte aan klussen bij onder meer Philips en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Totdat hij besloot voor zichzelf te beginnen. Hij startte een softwarebedrijfje dat de techniek leverde achter allerlei reclameuitingen.

“Toen ik de kans kreeg om naar de toneelschool te gaan heb ik mijn bedrijf verkocht. Van de driehonderd mensen die auditie mochten doen werden er maar tien aangenomen, waaronder ik.” Vier jaar later studeerde hij af als acteur en deed hij verschillende acteerklussen. “Ik vond het geweldig en kon er net van leven, maar toen kwam ik op het idee van Peerby.”

In het begin deed hij het een beetje naast zijn acteerwerk, maar al snel was dat niet meer op te brengen. Inmiddels is hij tachtig tot negentig uur per week kwijt aan zijn start-up. “Ik geloof erin en dan moet je er ook vol voor gaan. In het verleden werkte ik wel eens een weekend over aan een van mijn klussen – een reclamesite voor scheerapparaten voor de intieme delen van mannen – en dan betrapte ik mij op de gedachte: waar doe ik dit allemaal voor? Dat is nu zeker niet het geval. Het is heerlijk om je eigen idee verder uit te werken en vorm te geven en dat het een duurzaam idee is dat ook nog eens de sociale cohesie bevordert, geeft een extra kick.”

Oproep plaatsen

Leden van Peerby vragen via de site of de app (nu alleen nog in iOS, maar binnenkort waarschijnlijk ook in Android) spullen te leen en vervolgens krijgen ze een berichtje wanneer iemand heeft wat zij zoeken. Registreren kan via je Facebook-account of door een nieuw Peerby-account aan te maken. Als je iets wilt lenen, plaats je een oproep en geef je aan waarom je het product wilt lenen en voor hoe lang. Weddepohl: “De gedachte hierachter is dat mensen sneller geneigd zijn iets uit te lenen als ze weten waarom en wanneer je iets nodig hebt.”

Peerby stuurt de oproep naar minimaal honderd mensen die in de buurt wonen. Ook hier weer is de verwachting, dat wanneer mensen weten dat je in de buurt woont, ze sneller geneigd zijn je iets te lenen. “Alle honderd mensen krijgen een e-mail, beginnend met de mensen die het dichtste bij jou in de buurt wonen. In de mail staan onder de oproep drie knoppen: ja, heb ik/heb ik, maar nu even niet/nee, heb ik niet. Het is ook mogelijk om via de chat eenvoudig een afspraak te maken of om telefoonnummers uit te wisselen.”

Peerby vraagt gebruikers ook welke spullen zij zouden kunnen uitlenen en slaat dit op in haar database. Weddepohl: “Doordat wij geen statisch prikbord zijn, maar actief rondvragen via e-mail en smartphone heb je gemiddeld binnen 30 minuten iemand die het gevraagde aanbiedt. Die manier is uniek. Het is heel iets anders dan een variant op Marktplaats. Lenen heeft namelijk een heel andere dynamiek dan kopen. Het gaat veel meer vraaggestuurd. Er zal namelijk nooit een buurman bij je aanbellen: Hé, ik heb een pak suiker. Moet ik toevallig je kopje vullen? Terwijl het lenen van een kopje suiker wel regelmatig gebeurt.”

In Nederland heeft Peerby inmiddels meer dan 10.000 gebruikers; iedere maand groeit het aantal gebruikers met 10 tot 20 procent. Daarnaast is Weddepohl aan het verkennen waar het concept nog meer gelanceerd kan worden. Hij richt zich met name op grote steden in Europa en de Verenigde Staten. “Maar in minder grote steden en op het platteland kan het ook, dan moet je alleen wat verder rijden om te lenen van je ‘buren’.”

Fouten maken om te leren

Zijn ambitie is om steeds beter te worden in wat hij doet. Er zitten complexe zoektechnologieën achter Peerby. “We draaien op Engine van Google. Node.js draait op de v8 Javascript-engine van Google. We gebruikten JQMobile, maar tegenwoordig doen we meer met Backbone en Twitter Bootstrap. Dat betekent dat programmeurs aan alle kanten kunnen meewerken, zowel front-end als back-end.” Weddepohl is hard op zoek naar softwareontwikkelaars en productmanagers. Hij begon in zijn eentje, maar inmiddels werken er tien mensen.

Werken voor een start-up is anders dan voor een ‘normaal’ bedrijf. “Wij zijn een jong bedrijf dat zijn weg probeert te vinden in een compleet nieuwe markt. Het is een avontuur en daar moet je van houden. Omdat we nog een klein bedrijf zijn, is er nauwelijks hiërarchie. Je mening wordt niet alleen op prijs gesteld, maar zelfs verwacht als constructieve bijdrage. We werken hard, omdat we houden van wat we doen, maar we proberen niet te vergeten dat we mensen zijn. We denken dat fouten maken nodig is om te leren.”

De salarissen liggen wat lager dan gemiddeld in de IT, maar in ruil daarvoor krijgen medewerkers aandelen, die overigens pas na minimaal drie jaar dienstverband kunnen worden verzilverd.

Peerby kost tot nu toe alleen maar geld, winst is nog niet aan de orde. “Het is wel de bedoeling dat we er straks geld aan overhouden. De dienst moet gratis blijven. Of er betaald moet worden voor geleende producten moeten leden onderling afstemmen – al gebeurt dit zelden. We denken aan aanvullende diensten, zoals het aanbieden van een verzekering die je beschermt tegen diefstal van of schade aan (uit) geleende producten. Al is het vinden van een Nederlandse verzekeraar die hier oren naar heeft nog een behoorlijke uitdaging. In Engeland zijn verzekeraars veel verder met het aanbieden van innovatieve producten en diensten.” Daarnaast wil Weddepohl het mogelijk maken voor gebruikers om via de site of app een bedankje te kunnen sturen naar de persoon waarvan je iets geleend hebt, bij voorkeur met een aardigheidje van een lokale winkelier. Ook borg betalen en terugkrijgen moet in de toekomst mogelijk zijn via Peerby.

De ondernemer weet dat kritische massa essentieel is voor succes. “Misschien heb ik wel een miljoen leden nodig om break-even te draaien. Dat lijkt veel, maar op internet is veel mogelijk. Marktplaats telt momenteel maar liefst zes miljoen leden. Wie zegt dat ons dat niet gaat lukken over een tijdje?”

Profiel van Peerby

Wie? Peerby

Wat? Lenen van je buren via online platform

Waar? Overal in Nederland, maar sinds kort ook in New York, Spanje, Berlijn en Londen

Wanneer? Sinds 2012

Waarom? Daan Weddepohl liep al langer rond met het idee om iets te doen met het versturen van berichten naar mensen om je heem op basis van locatiegegevens. Na het zien van een TEDtalk van Rachel Botsman over Collaborative Consumption kwam Daan Weddepohl op het idee van Peerby. “Het bevordert het contact in buurten, is goed voor je portemonnee en het is ook nog eens duurzaam, want maar liefst 1/8 van alle CO2-uitstoot wordt geproduceerd door de productie en consumptie van goederen.”

Uniek? Het feit dat Peerby vraaggestuurd is maakt het anders dan andere marktplaatsen. Het zorgt ervoor dat je in potentie toegang hebt tot alle spullen in je buurt en je zelf niet meer overal hoeft aan te bellen.

Prijzen?

  • Postcode Lottery Green Challenge (september 2012, 125.000 dollar)
  • Join Our Coin van ijsmakers Ben & Jerry’s (juni 2013, 10.000 euro en logo en bedrijfsgegevens op één van de ijssmaken)
  • Uitgeroepen tot Radicale Vernieuwer door Vrij Nederland en Stichting Kennisland (zomer 2013)
  • TechStars (Peerby is één van de elf Europese start-ups die het gerenommeerde Amerikaanse startersprogramma gaat begeleiden om snel te kunnen groeien. Mentoren geven training en advies en het bedrijf ontvangt 100.000 dollar van een groep investeerders, juli 2013)
  • Winnaar van de Guardian Tech Talent Pitch Competition (kans om zich te ­presenteren aan en te netwerken met ­IT-big shots, juli 2013)
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!