Loopbaan

Carriere
tevreden

PEAK-IT zet fors in op behoud IT-personeel

‘Waanzinnig hoog’ verloop noopt tot ingrijpen.

© Pixabay CC0 Public Domain,  Tumisu
17 mei 2019

‘Waanzinnig hoog’ verloop noopt tot ingrijpen.

De meeste mensen zullen PEAK-IT kennen van hun opvallende wervingscampagnes. Zo tekenden pas tientallen nieuwe medewerkers hun contract hoog in de lucht, tijdens een privévlucht vanaf Rotterdam-The Hague Airport. En het bedrijf verdubbelde ook al eens het vakantiegeld van nieuwe medewerkers. Maar de ICT-dienstverlener zet tegelijkertijd zwaar in op het behoud van huidig personeel. En dat mag wat kosten.

Uit het HR-Trends 2019-2020-onderzoek van Berenschot, AFAS Software en Performa bleek eerder deze week dat in 2020 niet langer het werven van nieuw personeel het grootste struikelblok en het belangrijkste beleidsthema van HR-professionals wordt, maar het behoud van personeel.

Ondanks deze groter wordende focus heeft 22 procent van de respondenten nog géén aanvullende initiatieven genomen om mensen te binden aan de organisatie. PEAK-IT, dat zo’n 400 IT’ers in dienst heeft op 3 locaties en zich hoofdzakelijk richt op detachering, co-sourcing en outsourcing van ICT voor klanten, is hier sinds eind 2016 al wel intensief mee bezig. “Het personeelsverloop is waanzinnig hoog in deze hoek. IT’ers worden in deze arbeidsmarkt natuurlijk continu benaderd door recruiters en ze krijgen de mooiste aanbiedingen. Mensen zijn ons werkkapitaal en heel belangrijk voor de continuïteit van onze bedrijfsvoering. Onze klanten moeten altijd kunnen rekenen op een goede bezetting van de IT-afdeling dus er moest snel wat veranderen aan de hoge verloopcijfers”, vertelt Richard Stassen, sinds september 2016 Director Operations van PEAK-IT.

Salaris is drempelvoorwaarde

Daarom besloot hij het behoud van personeel uit te roepen tot een van de belangrijkste speerpunten. “Geld is uiteraard een drempelvoorwaarde. Ik schat in dat het bruto-maandsalaris van zowel onze nieuwe medewerkers als het bestaande personeel de afgelopen 2 tot 2,5 jaar gemiddeld met zo’n 300 tot 500 euro is gestegen.” Maar er is volgens Stassen meer nodig dan extra salaris alleen. “We investeren al heel veel geld in de ontwikkeling en scholing van onze werknemers middels onze Academies. Maar we hebben ook ons loopbaanprogramma geïntensiveerd. Wij hebben de afgelopen tijd 10 fieldmanagers aangesteld, die als dedicated loopbaancoach van de IT’ers fungeren.”

Deze coaches hebben nul commercieel belang en dat is volgens hem in de IT-markt nog vrij uniek. “Ik vind dat je sales en coaching nooit moet combineren, want dan krijg je mensen met tegengestelde belangen en die zitten dan met twee petten op. Wij hebben gezegd tegen onze mensen dat ze kleur moesten bekennen: of ze kiezen voor de sales, of voor een baan als fieldmanager. Dat heeft tot redelijk wat verloop onder onze relatiemanagers, zoals ze vroeger heetten, geleid. Ofwel omdat ze het zelf niet zagen zitten en niet konden kiezen, ofwel omdat het MT ze niet geschikt vond als fieldmanager.”

Behoorlijk gemokt en gebokt

Inmiddels zijn er 10 fieldmanagers – allemaal vrouwen – die ieder maximaal 50 IT’ers onder hun hoede nemen. Zij coachen en ondersteunen medewerkers gedurende hun carrière bij PEAK-IT maar hebben ook opvoedkundige taken. “Ze spreken personeelsleden aan op hun opleidings- en studeergedrag en moeten af en toe behoorlijk streng zijn. Achteraf zijn de meeste IT’ers blij dat ze achter hun broek aan worden gezeten als dat nodig is, maar op sommige momenten wordt er – zeker door jongere medewerkers – behoorlijk gemokt en gebokt.”

Volgens Stassen was het geen goedkope maatregel. Als je uitgaat van een gemiddeld jaarsalaris van 50.000 euro heb je het al over een half miljoen euro, los van de trainingskosten en andere kosten die er komen kijken bij beleid om personeel te behouden. “Platgezegd is het reteduur.” Maar volgens hem is het het dubbel en dwars waard. “Het duurt even voordat je het hebt terugverdiend, maar we kunnen nu al meten dat de medewerkerstevredenheid enorm is gestegen en dat het personeelsverloop bijna is gehalveerd.” De medewerkerstevredenheid, gemeten met een NPS-score, wat volgens Stassen wereldwijd de standaard is, ligt momenteel boven de 45. “Hiermee streven we NPS-giganten als Bol.com en Coolblue ruim voorbij en daar ben ik enorm trots op.”

Recruitmentfabriek

Dit jaar wil PEAK IT zo’n 340 nieuwe IT’ers werven. Als je bedenkt dat het momenteel zo’n 400 IT’ers op de loonlijst heeft staan, kun je concluderen dat het personeelsverloop gigantisch is. “Bij de werving gaat het om monsteraantallen. Onze recruitmentafdeling is een fabriek an sich. En in de werving gaat ook een hoop geld zitten. Dus als je daarop kunt besparen doordat mensen langer voor je blijven werken, scheelt dat enorm. Op het hoogtepunt verlieten in een maand 30 IT’ers onze organisatie, dat waren er afgelopen maand dankzij alle maatregelen nog maar 14. Het is dus zo’n beetje gehalveerd. We streven uiteindelijk naar een personeelsverloop van maximaal 10 per maand, dus we zijn er nog niet, maar we zijn goed op weg”, aldus Stassen.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
2
Reacties
Raimond Kollman 21 mei 2019 15:22

Eigenlijk is het jammer dat een bedrijf eerst hoog verloop moet zien voordat deze oplossing wordt ingezet.

De zin "Deze coaches hebben nul commercieel belang en dat is volgens hem in de IT-markt nog vrij uniek." vond ik niet passend. Waar ik werk (Snow B.V.) hebben we dit concept al zeker 13 jaar ingezet en zijn we mee gestart om collega's groei aan te bieden.

Ik ben wel blij om te zien dat ook de "grote" bedrijven het concept fieldmanager (zonder commercieel belang) als nuttig zien, maar dat ze uniek zijn is dus zeer twijfelachtig/niet waar.

Mark Astro 17 mei 2019 13:56

Vergeten als Advertorial te markeren?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.