‘Pappa is niet thuis, deze kerst’

21 december 2007

trefwoordklein Henk Jan Agteresch is Unix-enigneer bij BIT en zal op nieuwjaarsdag werken. BIT’s eigen serverpark en de servers en grote systemen van de klanten van BIT moeten tijdens de feestdagen blijven draaien en Agteresch heeft op 1 januari de eerste storingsdienst van 2008. Hij is pragmatisch; werken op nieuwjaarsdag is niet leuk, maar het hoort nu eenmaal bij zijn werk en iemand moet het doen. In goed overleg met de collega’s is Agteresch tot een rooster voor de naderende feestdagen gekomen. Als het op nieuwjaarsdag rustig is, kan Agteresch toch op familiebezoek gaan. De telefoon en de laptop gaan dan mee.
Agteresch is een van de vele ICT-professionals die de komende feestdagen zal werken, terwijl de collega’s de lange latten hebben ondergebonden, gezellig thuis zitten rond de kerstboom of met vrienden in de kroeg zijn. Agteresch heeft nog geluk met zijn storingsdienst. Want er zijn ook IT’ers die in de periode rond kerst en oud & nieuw echt hard moeten werken. Het opnemen van vrije dagen is tijdens die laatste dagen van het jaar geen optie, omdat er precies in deze periode belangrijke lanceringen, upgrades of migraties staan gepland. In veel organisaties worden werkzaamheden zoveel mogelijk om de feestdagen heen gepland. Maar ook dan moeten er mensen beschikbaar zijn om systemen, applicaties en toepassingen draaiende te houden.
Tom Essers werkt voor Getronics PinkRoccade en zal in Beek bij Maastricht een overkoepelende servicedesk bemannen. Zijn desk zal de werkzaamheden overnemen van enkele andere klantendesks van Getronics PinkRoccade. Dat zijn onder meer klanten als Randstad, de Tweede Kamer en ProRail. Essers moet eerste kerstdag, tweede kerstdag en met oud & nieuw aan de bak. Essers vindt het fijn om met de feestdagen te werken. De feestdagendiensten wijken af van zijn gebruikelijke werk en hij heeft met andere mensen te maken. “Dat is leuk. Bovendien krijg ik niet alleen 200 procent voor de dienst. Ik krijg per gewerkte feestdag ook een extra vrije dag. Ik ga met mijn vrouw en familie in januari op skivakantie in Frankrijk. Die gedachte motiveert me ook.”
Ook bij het zeven jaar oude softwarebedrijf Jonge Helden wordt de komende feestdagen gewerkt. Het bedrijf levert softwareoplossingen waarmee verenigingsbladen, hobbykranten en huis-aan-huisbladen worden gemaakt. Voor de ondersteuning van de gebruikers van de software is er tijdens de feestdagen op kantooruren een team van twee medewerkers beschikbaar voor het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen. Er werken twaalf mensen bij Jonge Helden, waarvan vier commerciële rollen vervullen. De overige acht draaien mee in de gebruikersondersteuning. Geen van de medewerkers heeft bezwaar gemaakt tegen de diensten tijdens de feestdagen. Eén medewerker is vrijgesteld van extra diensten omdat hij recent vader is geworden.
Leo van Snippenburg, een van de oprichters en mede-eigenaar van Jonge Helden zal tweede kerstdag werken. Hij verwacht geen grote drukte de komende dagen. In veel uitgeverijen wordt op halve kracht gewerkt. Problemen die zich voordoen maar de productie niet in gevaar brengen, blijven bij de klanten liggen tot januari. Van Snippenburg: “Veel klanten zijn in de periode voor kerst druk geweest met de prijswijzigingen die per 1 januari 2008 van kracht worden. Daar hebben wij het ook flink druk mee gehad. Maar de feestdagen zelf zijn over het algemeen erg ontspannen. Dan hangt hier een echte kerstsfeer en is het gezellig.”
De werkzaamheden moeten in het kantoorpand van Jonge Helden in Giesbeek bij Arnhem plaatsvinden omdat het de enige plaats is om toegang tot de netwerken van de klanten te krijgen. Op de feestdagen lopen de diensten van 8:30 uur tot 17:30 uur. Op kantoor is tijdens deze diensten ruim voldoende eten beschikbaar. 
Jarl Voordouw en Johny Sapthu bemannen de 24x7 supportdesk van Fujitsu Services voor luchtvaartmaatschappij KLM. Ze hebben beiden aangegeven dat ze tijdens de feestdagen graag aan het werk zijn en hebben geluk: ze werken op kerstavond, eerste en tweede kerstnacht van 23:00 uur tot 7:30 uur. Voor Jarl snijdt het mes aan twee kanten. Hij verdiend niet alleen 300 procent van het uurtarief dat hij normaal gesproken opstrijkt, hij zal ook niet veel geld uitgeven als hij de feestdagen werkt. Hij neemt zijn boek mee en zijn spelcomputer. In Jarls ideale nachtdienst is hij overigens niet de hele nacht aan het gamen of lezen. Het is prettiger als er zich toch wel het een en ander voordoet. “Het geeft meer voldoening als je mensen kunt helpen dan wanneer je maar zit te wachten. Dan gaat de tijd ook langzaam.” Het callaanbod zal naar schatting met 75 procent dalen tijdens de feestdagen, terwijl KLM heel veel vluchten te verwerken heeft.
Jarl werkt deze dagen samen met Johnny Sapthu, die de tweedelijnsondersteuning voor zijn rekening neemt. “Mijn vrouw is ook werkzaam in de IT en zal tijdens de feestdagen ook aan het werk zijn. Dat komt ons goed uit. Maar het is niet zo dat ik helemaal niets van de feestdagen mee ga krijgen. Ik kom echt wel aan m’n trekken.”
Tanja Samsom is partnermanager EMEA voor eGain, leverancier van softwareoplossingen voor callcenters. Samsom is voor partners en klanten bereikbaar met de feestdagen in het geval dat zich bijzondere dingen voordoen. Ze is vrij, tenzij er iets gebeurd. “Als er iets escaleert, er op de valreep nog een deal binnenkomt, of iemand ergens informatie over nodig heeft, moet ik aan de slag. Ik wil voorkomen dat mijn relaties geen contact met ons kunnen krijgen.” 
Voor Samsom speelt de betaling geen rol. Ze krijgt geen extra vergoeding voor de uren die ze stand-by is en vindt dat geen probleem. Ook voor haar horen de stand-bydiensten bij haar werk. Er zijn volgens Samsom nog maar weinig IT-banen te vinden waarbij je in het weekend je telefoon uit kunt zetten.
Elger van Vooren is als leadconsultant en technisch projectleider in dienst bij Everett. Hij is afgelopen maandag naar Moskou vertrokken en zal met zeven collega’s in het projectteam een ‘identity and accessmanagement’-project verwezenlijken voor een Russische oliemaatschappij gevestigd in Moskou. Het project loopt sinds half oktober 2007 en moet eind januari af zijn. Everetts Russische partner heeft het complete projectteam uitgenodigd voor een geheel verzorgde oud & nieuw-feest bij het Rode Plein in Moskou, samen met zijn vriendin. Voor Van Vooren is het heel bijzonder. Hij kent Moskou niet alleen goed, hij is aan die stad verknocht. Dat hij met zijn vriendin oud & nieuw in Moskou kan vieren, maakt het een bijzondere jaarwisseling. Zo is er een mooie combinatie gevonden van werken, familie en feest op een schitterende locatie. Van Vooren en zijn vriendin kijken ernaar uit. 
Voor Van Vooren zal deze jaarwisseling in het teken staan van ‘verbondenheid’. Met zijn partner, maar ook met zijn collega’s in het projectteam die hij als technisch projectleider allemaal al kent. Zijn groep bestaat uit drie Russen, twee Indiërs, twee Nederlanders en een Italiaan. Het feest zal het team goed doen, schat Van Vooren in. De timing is in elk geval heel goed.”
Gerard Fraaij (45) is senior netwerkengineer voor ion-ip en zal tweede kerstdag en met oud & nieuw stand-by zijn. Ion-ip verzorgt voor een internationale telecomprovider vanuit Nederland de communicatie-infrastructuur voor ontsluiting van internet via GPRS. Als er vanuit de remote management services meldingen komen dat er iets misgaat of mis dreigt te gaan, moet Fraaij aan de slag. Bijvoorbeeld door de expertise van collega’s bij te schakelen of, als het om hardwarestoringen gaat, de link met fabrikanten te leggen. Daarnaast levert ion-ip gateways aan grote telecomoperators in Nederland voor de koppeling tussen allerhande telecomdiensten en internet. Storingen tijdens de piekbelasting direct na de jaarwisseling waardoor sms-services of internetbellen niet meer mogelijk zijn, moeten zo snel mogelijk worden hersteld. Ion-ip is ook verantwoordelijk voor de internetgateways voor een van de grootste internetbankieromgevingen in Nederland. Gaat hier iets mee mis, dan is de druk om het snel op te lossen erg hoog. Fraaij: “In zo’n geval wordt er direct tot de hoogste niveaus geëscaleerd, en dan valt iedereen over me heen. Terwijl ik vooral bezig ben de storing op te lossen.”
Fraaij heeft er geen moeite mee dat hij moet werken deze feestdagen. “Ik werk al twintig jaar in de ICT en het is bijna gewoon geworden. Boven op het weekendtarief krijg ik een vergoeding van 75 euro per feestdag. Ik heb hartstikke leuk werk en mijn vriendin is gewend aan de weekenddiensten. Soms is het niet leuk, bijvoorbeeld als we met familie aan het eten zijn en ik een oproep krijg.”
Voor deze feestdagen heeft Fraaij geen afspraken gemaakt. “Ik ga niet uit en als ik stand-by ben, ga ik niet zo makkelijk op bezoek. Hoewel ik aan een telefoon, een laptop en een GPRS-kaart genoeg heb om statussen te kunnen bekijken. Ik ben geen drinker, maar zo’n dienst kan behoorlijk belemmerend zijn. Als de satelliet boven Afrika in de problemen raakt, kan ik wel vier of vijf automatisch gegenereerde berichten in één nacht binnenkrijgen. Dan ben je de volgende dag niet zo helder als normaal.” Fraaij verwacht dat het rustig zal zijn tijdens de feestdagen. Klanten zullen niet om elk wissewasje gaan bellen. De Afrikaanse satelliet zal wel van zich laten horen, dat wel.” 
Gerth van Drie (47) zal het controlecentrum van Getronics PinkRoccade in Apeldoorn bemannen tijden de kerstdagen. Het is zijn dagelijks werk. Met de feestdagen is Van Drie liever thuis, daarover geen misverstand. “Ik heb tegen m’n gezin gezegd: ‘Pappa moet werken en is niet thuis met de kerst’. Dat is goed opgevangen. Met de collega’s hebben we de diensten verdeeld en zo kon iedereen een beetje kiezen. Ik ben vrij met oud & nieuw. Er zijn wel collega’s die zeggen: ‘Ik heb thuis geen gezelligheid, dus laat mij maar werken’, maar dat is een enkeling.”
Vanuit het Apeldoornse controlecentrum worden de machineparken en netwerken van 130 klanten van Getronics PinkRoccade in de gaten gehouden. Normaal gesproken door een team van zes mensen, tijdens de feestdagen door drie medewerkers. “Je moet er zelf wat van maken”, is de stelling van Van Drie. “Vorig jaar werden we goed verzorgd, met salade, frisdrank en lekkere toetjes. We maken zelf de sfeer gezellig met wat lichtjes en een boompje.” 

/c.nap@sdu.nl

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!