Management

Juridische zaken
lezen

Overheid wacht mega-klus met nieuwe toegankelijkheidseisen

'Webwinkels moeten voor 2025 klaar zijn'

14 juli 2020

Nog een paar weken en dan is het zo ver, alle overheden en aanverwante organisaties zoals gemeenten moeten dan voldoen aan de moderne toegankelijkheidseisen voor websites en andere online uitingen. Een groot deel heeft nog veel werk te doen, zeggen experts. “Maar de score wordt langzaam beter.”

Gemeentelijke websites, maar ook de geplaatste video’s, foto’s, pdf’jes en alle uitingen op sociale media moeten vanaf 23 september onder handen zijn genomen. En dat geldt ook voor websites van aanverwante organisaties zoals gemeentelijke zwembaden en het digitaal jeugdloket. Alle overheden moeten voor elk van hun digitale kanalen waarvoor zij verantwoordelijk zijn een toegankelijkheidsverklaring publiceren. In de verklaring moet staan in hoeverre deze al aan de eisen voldoen en welke maatregelen de instantie neemt om toegankelijkheid te borgen, inclusief planning.  

Toegankelijkheidsverklaring

 Alles moet op zo’n manier zijn ingericht, dat de informatie goed toegankelijk is voor mensen met een visuele beperking. Voor gemeenten betekent dat over het algemeen een enorme operatie waar al jaren aan gewerkt wordt. Er gelden zo’n vijftig criteria voor het voldoen aan de richtlijnen en de meeste gemeenten halen die niet. Zo’n driekwart van de gemeenten heeft inmiddels wel een toegankelijkheidsverklaring, waarin wordt uitgelegd waarom er wel of juist nog niet voldaan wordt aan de moderne eisen. Slechts een handjevol, om precies te zijn acht gemeenten, voldoet begin juni 2020, zo blijkt uit cijfers van toegankelijkheidsspecialist Jules Ernst op zijn website 200OK.nl.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!