OV-chipkaart honderden miljoenen euro’s duurder dan begroot

29 april 2010

Dat blijkt uit documenten over de besteding van de zogeheten FENS-gelden die minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) donderdagavond op de valreep naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Eurlings wilde de Kamer aanvankelijk alleen in vertrouwen stukken ter inzage geven over de besteding van 1,3 miljard euro aan NS en spoorbeheerder ProRail. Een ruime Kamermeerderheid weigerde daarmee akkoord te gaan omdat ze dan niet in het openbaar over de inhoud zou mogen praten. Nieuwssite nu.nl en journalist Brenno de Winter hadden een rechtszaak aangespannen om het ministerie tot openheid te dwingen. Die procedure is nu van de baan.

De nu vrijgegeven documenten bestaan uit 134 pagina’s aan voortgangsrapportages over de besteding van het Fonds Eenmalige bijdrage NS (FENS) sinds 2001. De Kamer had de minister gevraagd de stukken ruim voor aanvang van het debat ter beschikking te stellen, maar kreeg ze donderdagavond op het nippertje. De Kamer zal pas later over de besteding van de 1,3 miljard euro debatteren.

De Winter zei vorige week op BNR Nieuwsradio dat uit een eerste bestudering van de stukken blijkt dat het OV-chipkaartproject “honderden miljoenen euro’s” duurder uitpakt dan was voorzien. Om de meerkosten te compenseren, zouden er minder toegangspoortjes – ‘beheerste toegang stations’ in het jargon van de FENS-rapportage – op de stations komen. De poortjes waren bedoeld om zwartrijden vrijwel onmogelijk te maken en de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Op de betreffende stations komen nu alleen incheck- en uitcheckpalen.

Minister Eurlings zei in de Kamer in het algemeen tevreden te zijn over de ervaringen die tot dusver met de OV-chipkaart zijn opgedaan. Hij gaf eerder deze week de Stadsregio Amsterdam toestemming om per 3 juni volledig over te gaan op de chipkaart en de strippenkaart af te schaffen. De Kamerfracties van de SP en GroenLinks eisten donderdagavond dat eerst verbeteringen aan het systeem worden aangebracht, maar werden in dat standpunt niet gesteund door de andere fracties.

Eurlings beloofde wel dat er een centraal meldpunt komt voor klachten. De demissionaire minister zei verder een dubbel opstarttarief voor reizigers die moeten overstappen van het ene naar het andere spoorbedrijf ‘onacceptabel’ te vinden. Dat dreigt nu bijvoorbeeld in Zuid-Limburg te gebeuren.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!