'Ov-chipkaart honderden miljoenen euro's duurder'
Eurlings wilde de Kamer aanvankelijk alleen in vertrouwen stukken ter inzage geven over de besteding van 1,3 miljard euro aan NS en spoorbeheerder Prorail. Een ruime Kamermeerderheid weigerde daarmee akkoord te gaan omdat ze dan niet in het openbaar over de inhoud zou mogen praten. Nieuwssite NU.nl en journalist Brenno de Winter hadden een rechtszaak aangespannen om het ministerie tot openheid te dwingen. Die procedure is nu van de baan.
De nu vrijgegeven documenten bestaan uit 134 pagina’s aan voortgangsrapportages over de besteding van het Fonds Eenmalige bijdrage NS (FENS) sinds 2001. De Kamer had de minister gevraagd de stukken ruim voor aanvang van het debat ter beschikking te stellen, maar kreeg ze donderdagavond op het nippertje. De Kamer zal pas later over de besteding van de 1,3 miljard euro debatteren.
De Winter zei vrijdagochtend op BNR Nieuwsradio dat uit een eerste bestudering van de stukken blijkt dat het ov-chipkaartproject “honderden miljoenen euro’s” duurder uitpakt dan was voorzien. Om de meerkosten te compenseren zouden er minder toegangspoortjes – ‘beheerste toegang stations’ in het jargon van de FENS-rapportage - op de stations komen. De poortjes waren bedoeld om zwartrijden vrijwel onmogelijk te maken en de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Op de betreffende stations komen nu alleen incheck- en uitcheckpalen.
Minister Eurlings zei in de Kamer in het algemeen tevreden te zijn over de ervaringen die tot dusver met de ov-chipkaart zijn opgedaan. Hij gaf eerder deze week de Stadsregio Amsterdam toestemming om per 3 juni volledig over te gaan op de chipkaart en de strippenkaart af te schaffen. De Kamerfracties van de SP en Groen Links eisten donderdagavond dat eerst verbeteringen aan het systeem worden aangebracht, maar werden in dat standpunt niet gesteund door de andere fracties.
Eurlings beloofde wel dat er een centraal meldpunt komt voor klachten. De demissionaire minister zei verder een dubbel opstarttarief voor reizigers die moeten overstappen van het ene naar het andere spoorbedrijf ‘onacceptabel’ te vinden. Dat dreigt nu bijvoorbeeld in Zuid-Limburg te gebeuren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee