Beheer

Opinie: Waarom Microsoft fout zit met Windows XP

8 april 2014

Velen hebben zich toch nog laten verrassen door het einde van de ondersteuning van Windows XP, waarvoor Microsoft vandaag de laatste patches uitbrengt. Dat is op zich vrij bizar. Microsoft heeft er nooit een geheim van gemaakt dat versies van zijn besturingssysteem niet het eeuwige leven hebben. Wie XP lang genoeg gebruikt, heeft bovendien al eens een gedwongen migratie meegemaakt. De installatie van Service Pack 2 – die op zich vrij ingrijpende wijzigingen bracht in de beveiligingsopzet van XP en daardoor voor organisaties de nodige repercussies had – liet Microsoft in 2007 niet langer facultatief. En 3 jaar later dwong het de migratie naar Service Pack 3 af.

Geen sterk excuus

Sommige organisaties beroepen zich op het feit dat ze vast zitten aan applicaties die Windows XP nodig hebben. Voor zover ze die zelf ontwikkeld hebben, is dat geen sterk excuus. Zoals gezegd, het einde van de ondersteuning kochten ze als het ware mee met Windows XP.

Maar ook als zo’n applicatie die hen aan Windows XP bindt van een externe leverancier komt, kun je het onvermogen over te stappen geen overmacht noemen. Er was alle reden geweest om de leverancier in kwestie een paar jaar terug op zijn strategie te bevragen. Gezien de documentatie en ondersteuning die Microsoft via zijn Developers Network en andere kanalen beschikbaar maakt voor software-ontwikkelaars, lijkt het mij dat de achterlopers geen goed verhaal hebben voor het nalaten om te migreren naar modernere versies van Windows en Internet Explorer. Net zo min als klanten van die verouderende software een goed argument hebben waarom ze niet iets anders gekocht hebben, als hun leverancier niet in actie wilde komen.

Opstelling Microsoft roept vragen op

Maar dat software-ontwikkelaars en klanten van Microsoft wisten wat ze te wachten stond, betekent nog niet dat Microsofts houding geen vraagtekens verdient. Wie een oude auto wil kopen, hoeft zich totaal geen zorgen te maken om de beschikbaarheid van onderdelen. Ook niet als de leverancier in kwestie al lang gestopt is met het produceren van die onderdelen. Wie het prettiger vindt om in een oude auto te rijden of genoeg heeft aan wat die te bieden heeft, wordt niet gedwongen te investeren in iets nieuws.

Met software gebeurt dat dus wel. Dankzij het auteursrecht kan Microsoft voorkomen dat derden in het gat springen en de gebreken gaan dichten die in Windows XP ontstaan. Wie op Windows XP zit, moet straks dus wel iets anders kopen, bij gebrek aan alternatieven om XP ‘rijdende’ te houden.

In wetgevende zin ligt daar een taak voor de overheden, beargumenteert Andrew Tut in het lezenswaardige artikel Aftermarket Failure: Windows XP’S End of Support, dat verscheen in de Michigan Law Review First Impressions. Want jurisprudentie heeft tot dusverre geen helder oordeel opgeleverd over de plichten van fabrikanten van auteursrechtelijk beschermd werk.

Maar dat Microsoft niet verplicht kan worden een netwerk van derden de gelegenheid te geven dat te doen wat het zelf niet wil, betekent niet dat Microsoft dat niet zou mógen doen. In de weigering om daar voorwaarden voor te scheppen laat Microsoft zien dat het niet vies is van de extra omzet van klanten die noodgedwongen een nieuwe versie van Windows kopen.

Patches zijn wel beschikbaar, maar niet te krijg

Op zich zou je nog steeds kunnen zeggen dat dit ‘part of the deal’ was. Een klant had kunnen weten dat de vork zo in de steel zat. Maar in het aanbieden van custom support voor klanten die de deadline misten, laat Microsoft zien dat de eigen omzet toch belangrijker is dan het welzijn van de klanten. In dat custom support helpt Microsoft klanten te migreren. De Ierse en Engelse overheden geven daar miljoenen aan uit. Ook de Nederlandse overheid heeft zo’n contract waarvan we mogen aannemen dat het miljoenen heeft gekost. In de markt circuleren bedragen van 200 dollar per werkplek per jaar.

Als onderdeel van custom support zal Microsoft ongetwijfeld ook patches produceren voor Windows XP – mochten daar ernstige lekken in geconstateerd worden. En waar Microsoft dan in mijn ogen door het ijs zakt, is dat die patches kennelijk niet beschikbaar gemaakt kunnen worden voor andere klanten die – ook al is het door eigen schuld – knijp zijn komen te zitten.Terwijl het toch geen enkele moeite zou zijn om die toch al ontwikkelde patches, eventueel tegen een geringe vergoeding, beschikbaar te maken. Dat levert ongetwijfeld minder omzet op dan een migratie naar een nieuwe Windows-variant, maar zou de Microsoft-klanten die vast zitten aan XP enorm uit de brand helpen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!