Beheer

OPINIE: Goed dat Microsoft XP-gebruikers zijn spierballen laat zien

22 februari 2013

In Nederland zit medio dit jaar nog steeds 38 procent van de pc’s die zakelijk gebruikt worden op Windows XP, constateerde Keala onlangs. Een onbegrijpelijk hoog percentage.

Natuurlijk, Windows XP werkt nog steeds naar behoren. Maar we hebben het hier wel over oude technologie, ontworpen en ontwikkeld met technieken van de vorige eeuw. Al ligt die twintigste eeuw nog maar 12 jaar achter ons, in IT is dat een eeuwigheid.

Overstappen uit welbegrepen eigenbelang

Dat had een goede reden moeten zijn voor organisaties om de overstap te maken. Uit welbegrepen eigenbelang. Bijvoorbeeld vanwege het veiligheidsaspect. Microsoft heeft Windows XP in tweede instantie behoorlijk goed dichtgetimmerd, maar de inzichten over hoe je beveiliging moet regelen – en de hardwarematige en softwarematige mogelijkheden, zijn intussen wel veranderd. Naar de toekomst toe mogen bedrijven erop rekenen dat softwareleveranciers steeds minder rekening gaan houden met XP en met de specifieke kenmerken van dit platform, nu Microsoft inmiddels drie versies verder is met Windows. Microsoft zelf brengt sinds Internet Explorer 8 al geen nieuwe browsers meer uit voor Windows XP, wat bij het draaien van webtoepassingen de nodige complicaties op kan leveren. De jongste Office-versie kan evenmin overweg met Windows XP. Andere softwareleveranciers zullen dat voorbeeld volgen.

Gat tussen XP en privé IT

Ook vanuit het gebruiksaspect is het vasthouden aan Windows XP niet verstandig. Het gat tussen wat de Windows XP-adepten bieden en wat hun medewerkers thuis gebruiken, wordt steeds groter. Het mag dan in tijden van crisis makkelijker zijn aan personeel te komen, de ‘high potentials’ kunnen nog altijd kiezen – en de moderniteit van het IT-landschap bij een werkgever zal bij de keuze in dienst te treden of te blijven, wel degelijk een rol spelen.

Ook software gaat niet eeuwig mee

Het is waar, het voelt heel onprettig om kosten te maken voor de vervanging van iets dat het nog doet. Voor bedrijven die zichzelf vastgenageld hebben aan XP – bijvoorbeeld via het verouderde IE6 – door applicaties te ontwikkelen die niet op modernere platformen kunnen draaien, is het ronduit pijnlijk. Maar van andere bedrijfshulpmiddelen verwacht niemand dat ze eeuwig meegaan, dus waarom zou dat voor software wel moeten gelden?

Microsoft heeft ook een legitiem belang bij het opdoeken van Windows XP. Zijn voortbestaan is afhankelijk van investeren in nieuwe technologie. Onderhoud hoort daarbij. Maar het onderhouden van heel veel versies wordt een dure zaak. Zeker als het om onderhoud aan verouderde technologie gaat.

De rekening gaat naar de veroorzaker

Duidelijkheid over die kosten richting klanten is een goede zaak. Of de jongste aanpassing in de prijs voor ‘custom support’ een eerlijke afspiegeling is van die kosten, daar kun je over twisten. Maar die aanpassing maakt wel inzichtelijk dat er kosten gemaakt moeten worden, en legt de rekening daar waar hij hoort: bij de veroorzaker van de kosten. Dat is alleszins bevredigender dan dat bedrijven en consumenten die wel meegaan met hun tijd, impliciet die rekening blijven voldoen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!