Overslaan en naar de inhoud gaan

Online conflictbemiddeling verbeterd

De verplichting komt niet als een verrassing. De onderliggende wetgeving werd in 2013 al aangenomen. De wet wil de belemmeringen wegnemen die veel Europeanen voelen bij het kopen in een ander land, en dan met name de vrees dat ze hun geld niet terugkrijgen als er problemen zijn met hun bestelling. Bij een goed functionerende geschillenregeling zouden Europese consumenten jaarlijks 22,5 miljard euro besparen, denkt de EU.
rechtspraak

De alternatieve geschillenregeling biedt klanten en winkeliers een simpelere, snellere en goedkopere methode om een dispuut te beslechten dan de gang naar de rechter. Een consument met een klacht hoeft alleen een formulier in te vullen op de website Online Dispute Resolution. De klacht wordt automatisch doorgestuurd naar de leverancier. Die moet dan de consument die zich gedupeerd voelt, een van de geaccrediteerde bemiddelaars suggereren. Als beide partijen het eens zijn over de bemiddelaar, doet die bemiddelaar binnen 90 dagen een bindende uitspraak.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in