Management

Klantinteractie
winkelwagentje

Online bestedingen door de 20 miljard euro

Fysieke winkelstraat zakt verder weg

CC0 © Pixabay
7 maart 2017

Fysieke winkelstraat zakt verder weg

Nederlandse consumenten hebben in 2016 online voor 20,16 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten. Dat is 23% meer dan in 2015.

In het vierde kwartaal (Q4) van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal heeft 82% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in Q4 een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard euro aan online bestedingen. Online groeit hiermee in Q4 met 27% ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Deze groei ligt in vierde kwartaal hoger dan in de drie voorafggaande kwartalen. Hiermee passeren de online bestedingen over 2016 als geheel de grens van 20 miljard euro.

Een en ander komt naar voren uit de Thuiswinkel Markt Monitor, die put uit onderzoek door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.  De Thuiswinkel Markt Monitor maakt een onderscheid tussen  producten en diensten. Daaruit blijkt dat ee online bestedingen aan producten lieten in 2016 een sterkere groei doormaakten (+25%) dan die aan diensten (+19%). Er werd in 2016 in totaal 11 miljard euro online besteed aan producten, zoals IT, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard euro uitgegeven aan diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen.

histogram

In termen van groei staan uitgaven aan schoenen & lifestyle-producten met stip op nummer 1. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen euro online aan schoenen, versus 642 miljoen in 2015. Het aantal online aankopen steeg nog sneller (+49%) dan de bestedingen, waaruit kan worden opgemaakt dat de gemiddelde prijs per online aankoop binnen dit segment daalde (-3%).

Winkelstraat krimpt licht

Eenzelfde trend doet zich in nog sterker mate voor binnen het segment speelgoed. De online uitgaven stegen daar van 213 miljoen euro in 2015 naar 275 miljoen in 2016 (+29%). Tegelijkertijd is het aantal online aankopen met 59% toegenomen, wat er op duidt dat de gemiddelde prijs per aankoop daalde van 115 euro in 2015 naar 93 euro in 2016.

Als er naast de online ontwikkelingen wordt gekeken naar de uitgaven in de fysieke winkelstraat, valt op dat de offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 nagenoeg stabiel bleven (-1%). 

Consumentengedrag verandert in rap tempo

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 97,2 miljard euro in 2016 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van 11,0 miljard euro inmiddels 11,3% (was 8,9% in 2015). De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+2,4%, bron: CBS) in 2016 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
1
Reacties
Anoniem 07 maart 2017 12:37

Ik blijf het een fenomeen te vinden: menselijk gedrag.
Toen aan het begin van deze eeuw de eerste tekenen van online verkopen zichtbaar werden, had ik echt het idee dat vooral de dagelijkse boodschappen doen een vlucht zou nemen online. Wat blijkt, juist een doelgroep waarvan ik dacht, nou die gaan dat voorlopig nog niet online doen: kleding en schoeisel. Mijn ratio daarachter was dat boodschappen doen (voedsel en verbruiksartikelen) een saaie bezigheid was en niets met enige vorm van beleving te maken heeft. Juist, naar wat ik verwachtte, de vrouwen, willen door al die kledingrekken heen banjeren en alles tien keer passen. Ondanks iets als postorderbedrijven al lang bestond, wat in feite de voorloper is van het online kanaal. Wat schetst nu mijn verbazing: het is precies andersom: kleding is nummer 1 in online en boodschappen maar mondjes maat. Nu pas zie je de Jumbo, de AH na doen, en wat kleine partijen in de versmarkt.

Wat ik ook eindelijk eens goed vind is de uiteenrafeling van de verschillende segmenten. Laten we ook (en ik roep vooral het CBS en consorten op) het onderscheidend vermogen op te nemen in de totale afzet. Dus we hebben het eerst over de detailmarkt, dan kleding en schoeisel, electronica en meerdere van die onderverdelingen. Binnen deze retailsegmenten geef je dan aan welk aandeel online is en welk aandeel fysiek. Dat zegt mij veel maar dan alle online segmenten optellen. En dat zegt me meer omdat het nauwelijks interessant is. Wat ik wil weten is of een retailsegment als geheel groeit of krimpt en welk kanaal daar dan verantwoordelijk voor is. Nu is ruim een tiende (volgens dit artikel) online. Ben benieuwd wanneer de 20, 50 en 80% gehaald gaan worden? Dat zal pas een kaalslag geven.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.