Management

Governance
ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag van IT'ers: Zo kom je er vanaf

Organizational  Behavior Management biedt concrete oplossing.

© Shutterstock Yellow_man
8 juli 2022

Veel problemen in ICT-dienstverlening zijn te wijten aan menselijk gedrag. Mensen gedragen zich anders dan verwacht of afgesproken. Dikkere procesbeschrijvingen of een nieuwe tool implementeren voor servicemanagement resulteert doorgaans niet in de gewenste gedragsverandering. OBM kan volgens Robert den Broeder wel een concrete oplossing bieden voor gedragsvraagstukken.

Organizational  Behavior Management, afgekort tot OBM, is het vakgebied dat zich bezighoudt met gedragsverandering in organisaties. OBM is afkomstig uit de Verenigde Staten waar het in 1959 voor het eerst is toegepast[1]. Gestoeld op principes van de Toegepaste Gedragsanalyse en onderbouwd met meer dan 60.000 wetenschappelijke studies, heeft OBM een stevige wetenschappelijke basis.

OBM wint binnen de IT-sector snel aan populariteit. Dat heeft een reden: goed toepassen van principes uit OBM geeft meer grip op het lastigste onderwerp in organisatieverandering en organisatieontwikkeling: menselijk gedrag. Uit recent onderzoek bij SRVision[2] blijkt dat 45% van de respondenten van plan is aan de slag te gaan met OBM.

Gedragsvraagstukken blijken met behulp van OBM ineens oplosbaar. Of het nu gaat om veiligheid, kwaliteit, productiviteit, compliance, agile of procesmatig werken. OBM biedt daartoe specifieke analysetechnieken en het zogeheten ‘OBM Protocol’, dat practitioners helpt met gestructureerd opzetten en uitvoeren van een OBM-interventie.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!