Management

Datamanagement
kennis delen

Ongeschreven ­regels werken ­beter op papier

Hoe verzilver je de kennis in de hoofden?

© shutterstock tadamichi
1 september 2021

De wereld verandert de afgelopen 50 jaar steeds sneller. Organisaties digitaliseerden processen en namen afscheid van ouderwetse hiërarchische structuren. De druk om een visie en strategie voor de digitale transformatie te formuleren werd steeds groter. Nu doet de pandemie daar een schepje bovenop. Suzie Joku zet op een rij hoe je zorgt dat al die ingesleten routines en gebruiken van je collega's niet vergeten worden bij de update, ook al werken ze thuis.

Natuurlijk kent elke organisatie haar eigen vertrekpunt, de IST met bijbehorende legacy. Vaak gaat het over zichtbare legacy, gevat in cultuur, procedures en systemen. Maar hoe zit het met de onzichtbare legacy: met de kennis en ervaring die al in de organisatie zit, verborgen in de medewerkers?

Met al die kennis in de hoofden kan je een groot verschil maken, dat is logisch. Maar hoe groot is dat enorme onbenutte kennispotentieel eigenlijk? Kun je überhaupt al die kennis in de hoofden wel verzilveren? En helpt het dan ook bij je digitale transformatie ambities?

Kennismanagement

Prof. Dr. Marleen Huysman maakt in haar oratie Zin en Onzin van Kennismanagement (2006) onderscheid tussen de eerste en tweede generatie van kennismanagement. In de eerste generatie dacht je: alle kennis die in de hoofden van mensen zat, kan opgeslagen worden in geautomatiseerde systemen en naar believen ontsloten worden. Zo wilde men grip krijgen op de kennis. Alleen bleek kennis in de hoofden van individuen lastig te analyseren, laat staan die te normaliseren voor een databaseontwerp.

Gaandeweg werd duidelijk dat kennis zowel een expliciete als een impliciete dimensie kent. Dat onderscheid bleek van belang. Medewerkers met expliciete kennis zijn zich bewust van die kennis en kunnen die ook uitdragen. Deze kennis is daardoor vast te leggen. Medewerkers met impliciete kennis daarentegen zijn zich niet bewust van die kennis. Die kennis is daardoor juist niet in systemen vast te leggen. Veel beslissingen zijn gebaseerd op een combinatie daarvan. Leg je denkproces maar eens uit wanneer je aan komt rijden en het verkeerslicht op oranje springt.  

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!