Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Internet-portals moeten strategie aanpassen

Internet-portals moeten hun strategie aanpassen, is de conclusie van een onderzoek van Booz Allen & Hamilton. Steeds vaker zien consumenten portals als Yahoo, Ilse, Startpagina, Vizzavi en MSN als eindbestemming in plaats van beginpagina. Sponsoring, nieuwe services en gezamelijke marketing activiteiten moeten een belangrijkere plaats innemen in de strategie van de portals, willen deze geen terrein verliezen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Portals zijn volgens Booz Allen' partner Rob Schuyt langzaam maar zeker verworden tot soorten media die op dezelfde wijze consumenten aantrekken als offline massamedia zoals tijdscheiften en televisieprogramma's. Hierin moet verandering komen, aldus Schuyt. Grote ondernemingen als Unilever en Proctor & Gamble gebruiken al meer en meer de mogelijkheden van portals als onderdeel van hun marketingstrategie. De sponsoring en samenwerking zou volgens Schuyt mee kunnen werken aan de consumentenbeleving en identificering van merken. Ondanks de verwachte wijzigingen in gebruiksstrategie van de portals zal de inkomstenstructuur voorlopig dezelfde blijven. De advertentie-inkomsten zijn gebaseerd op doorklikratio's. Toch is dit systeem aan het verouderen, want in 2000 is meer dan de helft van de Internet-reclamegelden uitgegeven aan banneradvertenties, terwijl de doorklikratio's van diezelfde advertenties is gedaald met 40 procent. (fdb)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in