Ondernemers vrezen groeiende complexiteit

22 juni 2011

Productiebedrijven doen er alles aan om hun kosten te drukken en de afnemers desondanks tevreden te houden. Het blijkt wel dat de producenten in Europa en de VS daarbij geneigd zijn om oude waarden te behouden. Zij zien dat als een middel om bestaande klanten te behouden. In Japan en China ligt het accent veel meer op innovatie en het aanboren van nieuwe klantengroepen. De bedrijven daar voeren een agressieve expansiestrategie.

Een belangrijke vraag bij het onderzoek was: “hoe groot is de rol van IT in uw organisatie”, waarbij er kon worden gekozen uit drie opties: geen, ondersteunend of van levensbelang. In Europa antwoordde maar 0,3 procent dat IT geen enkele rol speelde, in de VS lag dat percentage op 4,1 procent, terwijl in China maar liefst 43,8 procent aangaf dat IT onbelangrijk is. Voor de Europeanen is IT voor 64 procent van de ondernemers van levensbelang, in de VS ligt dat percentage op 42,3, en in China vindt 8,8 procent van de ondernemers IT van levensbelang.

Bij de aanschaf van nieuwe IT-middelen staan vaak niet alle neuzen dezelfde kant op. Tijdens het onderzoek kwam een groot verschil tussen de algemeen directeur (CEO) en de IT-directeur (CIO) aan het licht. Hun meningsverschillen zorgen voor wrijving, die de ontwikkeling van een eenduidige IT-strategie in de weg kan staan. Zo is de CIO veel eerder geneigd om te zeggen dat IT-middelen bijdragen aan de winstgevendheid dan de CEO. Ook bij de invloed op de klanttevredenheid is de CIO een stuk stelliger dan ‘de baas’.

De economische problemen van vorig jaar en dit jaar bezorgen extra hoofdbrekens op directieniveau. Bedrijven die de afgelopen jaren steeds zijn uitgegaan van een constante ontwikkeling van de markt, komen nu bedrogen uit. ‘De omzetten van vorig jaar zijn geen indicatie voor de omzetten van dit jaar’, is een veelgehoorde uitspraak. Het is zaak om snel in te spelen op veranderingen in de markt, bijvoorbeeld door het gebruik van uitgebreide planningssystemen.

De hele toeleveringsketen moet bij de planning worden betrokken en dat gaat op voor steeds meer sectoren. IDC haalt hier vooral de makers van productiemachines naar voren. Zij hadden voorheen nauwelijks last van concurrentie, maar tegenwoordig komen steeds meer kapers op de kust. Een Enterprise Resource Planning (ERP) pakket kan uitkomst bieden. Uit het onderzoek blijkt, dat de meeste bedrijven één enkel ERP-systeem gebruiken. In de VS ligt dat percentage boven de 50, in Europa iets er onder. Ongeveer 20 procent van de bedrijven gebruikt meer dan één ERP-systeem en minder dan 10 procent heeft zijn ERP de deur uit gedaan via outsourcing. Er zijn ook nog bedrijven die menen het helemaal zonder ERP te kunnen stellen. Europa scoort daar 20 procent, de VS zit op 22 procent terwijl China tegen de 44 procent aan zit.

De meeste gebruikers van ERP geven aan dat hun systeem vijf tot tien jaar geleden in aangeschaft. Alleen in China is dat een tot vijf jaar geleden. Ruim 20 procent van de producenten uit China geeft aan, dat ze nog maar één jaar de beschikking hebben over een ERP-systeem.

IDC

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!