Ondernemers vrezen groeiende complexiteit
Productiebedrijven doen er alles aan om hun kosten te drukken en de afnemers desondanks tevreden te houden. Het blijkt wel dat de producenten in Europa en de VS daarbij geneigd zijn om oude waarden te behouden. Zij zien dat als een middel om bestaande klanten te behouden. In Japan en China ligt het accent veel meer op innovatie en het aanboren van nieuwe klantengroepen. De bedrijven daar voeren een agressieve expansiestrategie.
Een belangrijke vraag bij het onderzoek was: “hoe groot is de rol van IT in uw organisatie”, waarbij er kon worden gekozen uit drie opties: geen, ondersteunend of van levensbelang. In Europa antwoordde maar 0,3 procent dat IT geen enkele rol speelde, in de VS lag dat percentage op 4,1 procent, terwijl in China maar liefst 43,8 procent aangaf dat IT onbelangrijk is. Voor de Europeanen is IT voor 64 procent van de ondernemers van levensbelang, in de VS ligt dat percentage op 42,3, en in China vindt 8,8 procent van de ondernemers IT van levensbelang.