Obama zet druk op online privacymaatregelen

17 maart 2011
De regering Obama pleitte gisteren in het Amerikaanse Congres voor een mandaat aan de toezichthouder FTC om nieuwe wetgeving te ontwikkelen die de online privacy van consumenten moet beschermen.

De FTC-voorzitter John Leibowitz hield in dezelfde zitting een pleidooi voor het do-not-track mechanisme. Hij vroeg toestemming van het Congres om het implementeren en naleven van het mechanisme door de online-industrie af te dwingen wanneer blijkt dat de industrie niet via zelfregulatie weet te regelen.

Online-industrie loopt niet warm
Leibowitz prees Microsoft en Mozilla die inmiddels een Do-not-track-knop in de nieuwste versie van hun browser hebben opgenomen. Wanneer de websurfer de knop activeert, stuurt de browser een headerbericht naar elke website die door de gebruiker wordt opgehaald. Daarin staat de melding dat de websurfer niet is gediend van het verzamelen van gegevens over diens online-gedrag. De website-exploitant moet daarvoor wel een mechanisme en een beleid inrichten, om aan deze wens te voldoen. De online-industrie loopt daar nog niet warm voor omdat dit hun inkomstenmodel schaadt.

Kip met gouden eieren
In de senaat bleek ook verdeeldheid. Zo vreest de Democraten-senator Claire McCaskill dat de maatregelen er toe leiden dat consumenten moeten gaan betalen voor veel diensten die nu gratis zijn. "We moeten bedacht zijn op onbedoelde neveneffecten. Slacht niet de kip met de gouden eieren." Democraat John Kerry daarentegen steunde de aanbevelingen van de FTC en regeringsvertegenwoordiger Lawrence Strickling.

Leibowitz benadrukt dat de consument de mogelijkheid moet hebben de keuze te maken.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.