Management

Privacy
ns

NS zet wifi-tracking in

NS zegt dat gegevensverwerking rechtmatig is.

© CC BY 2.0 - Flickr.com Rob Dammers
2 december 2019

NS zegt dat gegevensverwerking rechtmatig is.

Om het voor reizigers makkelijker te maken een zitplaats te vinden in de trein, willen de Nederlandse Spoorwegen wifi-tracking inzetten. "Wij realiseren ons dat het een beladen ­onderwerp is als het gaat om privacy", zegt directeur privacy Udo Oelen in Trouw. Maar hij denkt dat gegevensverwerking rechtmatig is als het spoorbedrijf zich aan bepaalde spelregels houdt.

Via wifi-tracking ontvangt een bedrijf locatiegegevens van een mobiele telefoon of tablet wanneer wifi aanstaat. Gemeenten, maar ook vervoersbedrijven, kunnen het systeem inzetten om verkeersstromen van grote groepen mensen in kaart te brengen en mensen te tellen.

"In de modernste trein zou in elke stoel een sensor zitten, waardoor je per stoel kunt zien waar er plek is. Maar de huidige treinen van de NS hebben die sensoren niet", aldus Oelen in de krant. "We willen waarborgen dat het mac-adres van de telefoon wel geteld wordt door de sensor, maar dat dit mac-adres niet echt wordt geregistreerd. We willen niemand volgen, maar alleen weten hoe druk het uiteindelijk wordt in zo’n trein."

"Voor ons is het van belang deze informatie te ontsluiten zodat mensen zich beter over de trein verdelen en de kans op een zitplaats groter wordt", zegt de NS-directeur. "Ook voor de veiligheid is het beter als massa’s mensen zich over de trein verspreiden."

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
5
Reacties
bert raadhuis 07 december 2019 19:06

En wat te denken van de toegangs- en verlatingspoortjes op vele stations, waar het treinvervoer al mee begint en eindigt?
Dat is voor mij reeds de éérste reden om de trein [zo goed als] niet te gebruiken.

Stóp met al die controle, al dat monitoren.

Wáár is het vertrouwen in elkaar gebleven?
Is niet de overheid + grote bedrijven (als NS) zélf de oorzaak van al het wantrouwen?

Véél [en steeds meer!] mensen willen deze vorm van "samenleven" (ikke-ikke-ikke, zoals ons dat op onze scholen met de paplepel wordt ingegoten, deze hersenspoeling) niet langer.
>>> https://youtu.be/hgtWyUnmvfM?t=1

Bop 05 december 2019 17:00

Het is opvallend hoeveel mensen alles aan hebben staan onderweg (WiFi, Bluetooth, hotspot, ..).
Allemaal verspilling van batterijkapaciteit, en ook slecht voor privacy en veiligheid.
Al moet ik toegeven dat ik ook nogal eens mijn eigen WiFi vergeet wanneer ik de deur uit loop.

Als de NS afhankelijk is van dit middel m.b.t. bezetting dan lijkt het mij voorlopig een vrij waardeloos systeem. Genoeg mensen die geen smartphone hebben of WiFi wèl uit hebben gezet.

Frank van Zanten 02 december 2019 18:54

Tja, en er zijn ook nogal wat reizigers die verschillende telefoons of devices bij zich hebben. Hoe gaat de NS dan daar mee om? Overigens is het op veel traject elke ochtend en avond zo druk dat een zitplaats inmiddels eerder een uitzondering is. En als er dan zo'n kamerolifant naast je zit is dat ook niet echt prettig op de zeer krappe stoelen.

b.bloksma 02 december 2019 13:30

Als ik lees dat: "We willen waarborgen dat het mac-adres van de telefoon wel geteld wordt door de sensor, maar dat dit mac-adres niet echt wordt geregistreerd.
dan denk ik dat de security geen enkel probleem is, gewoon tellen hoeveel unieke MAC adressen er zijn in een treinstel. Dat je daarvoor de MAC adressen kortstondig steeds even in het geheugen moet bewaren mag dan geen probleem zijn, ze worden verder niet opgeslagen.

Paul Francissen 02 december 2019 12:22

Welke keus geeft de NS aan de reiziger? Je zou denken: hij of zij kan WiFi uitzetten. Dat is sowieso verstandig omdat het gastWiFi van de NS ('Wifi in de trein') onveilig is. Echter, wie dan toch online wil met zijn tablet of laptop moet een hotspot-verbinding opzetten met zijn smartphone, en dat kan weer alleen als je WiFi aanzet. De internettende reiziger heeft dus weinig keus: WiFi is noodzaak en zijn MAC-adres is een persoonsgegeven dat hij niet zomaar wil delen. De insteek van de privacy wetgeving is daarom dat je netjes om toestemming vraagt als je persoonsgegevens verwerkt (tenzij er een wettelijke grondslag is die verwerking rechtvaardigt zonder toestemming). De NS zou er goed aan doen te kiezen voor een 'Opt-in'. Dus reizigers vooraf om toestemming vragen om getracked te mogen worden. De reizigers die geen toestemming geven worden niet gevolgd. Technisch kan dit. Zonder hoge kosten. Waar een wil is, is een NS die de privacy waarborgt.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.