Innovatie & Strategie

Analytics

NS-chipkaartje leidt tot betere service

7 juli 2014
Het chipkaartje van de NS moet op den duur leiden tot een betere service voor de reiziger. Omdat nu iedereen gaat in- en uitchecken, krijgt de NS beter zicht op de vervoersstromen, waar uiteindelijk de lengtes van de treinen op kunnen worden aangepast. Dit moet leiden tot minder klachten over overvolle treinen.

Dat stelt woordvoerder Eric Trinthamer van de NS nu het nieuwe kaartje, waarin een chip zit, woensdag 9 juli definitief wordt ingevoerd. De NS is de laatste vervoerder in Nederland die alles digitaal gaat verwerken. Dat was ook het idee achter de komst van de chipkaart voor het openbaar vervoer toen de Tweede Kamer besloot het oude kaartje af te schaffen en een digitale versie te introduceren.

De techniek in het nieuwe papieren kaartje en ov-chipkaart maakt het voor de NS mogelijk precies te weten waar het ergens drukker wordt. "Dat stelt ons in staat om daar op den duur het materieel op aan te passen'', aldus de NS-woordvoerder. Per dag rijden er in Nederland gemiddeld 5200 treinen.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.