Nog veel onduidelijk in ‘cookie’-wet
“Privacy en veiligheid van persoonsgegevens op internet is van groot belang en dat moet scherp worden bewaakt. Hiervoor hebben we een aantal maatregelen in petto, zodat de consument zich beter beschermd weet”, zei demissionair minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken onlangs bij de uitreiking van de eerste drie DDMA Privacy Waarborgen. Met dit keurmerk, het Privacy Waarborg, geven organisaties uit de direct-marketingbranche aan zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens.
In de nieuwe wetgeving, die volgend jaar moet ingaan, komt een meldplicht voor providers, wanneer persoonlijke gegevens van klanten op straat komen te liggen. Verder worden internetbedrijven straks verplicht anders om te gaan met cookies. De minister wil veel regelen vanuit de overheid, maar verwacht ook dat de burger zelf alert blijft. “Mensen moeten weten wat ze doen op internet. Zo moet je altijd goed nadenken wat je wel en niet op internet zet en waar je toestemming voor geeft als er op een website een vraag wordt gesteld”, aldus Van der Hoeven.