Nog veel onduidelijk in ‘cookie’-wet

7 mei 2010

“Privacy en veiligheid van persoonsgegevens op internet is van groot belang en dat moet scherp worden bewaakt. Hiervoor hebben we een aantal maatregelen in petto, zodat de consument zich beter beschermd weet”, zei demissionair minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken onlangs bij de uitreiking van de eerste drie DDMA Privacy Waarborgen. Met dit keurmerk, het Privacy Waarborg, geven organisaties uit de direct-marketingbranche aan zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens.

In de nieuwe wetgeving, die volgend jaar moet ingaan, komt een meldplicht voor providers, wanneer persoonlijke gegevens van klanten op straat komen te liggen. Verder worden internetbedrijven straks verplicht anders om te gaan met cookies. De minister wil veel regelen vanuit de overheid, maar verwacht ook dat de burger zelf alert blijft. “Mensen moeten weten wat ze doen op internet. Zo moet je altijd goed nadenken wat je wel en niet op internet zet en waar je toestemming voor geeft als er op een website een vraag wordt gesteld”, aldus Van der Hoeven.

Volgens internetbureau V12 uit Groningen wordt het surfgemak behoorlijk aangetast met deze wetgeving. Projectmanager en internetadviseur Jan Santing: “Natuurlijk is het belangrijk dat de privacy van de internetgebruiker wordt beschermd. Maar cookies maken het surfen wél prettiger. Zit er iemand te wachten op het toestemming geven voor het plaatsen van deze cookies tijdens ieder websitebezoek? Ik denk het niet.”

En dan is het nog de vraag hoe er omgegaan moet worden met buitenlandse websites, waarvoor de Nederlandse wetten niet gelden. En wanneer toch wordt besloten dat zo’n website zich aan onze wetten dient te houden, hoe wordt dat dan afgedwongen? Daarvoor zou een wereldwijde autoriteit nodig zijn en die bestaat niet. “Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen cookies die worden geplaatst door een exploitant van een website. Het begint pas te wringen bij cookies van derden”, zegt GeertJan Kemme, directeur van V12.

“Die third-party cookies zouden geweerd moeten worden. Dit is wel afdwingbaar, door de makers van browsers te verplichten om de acceptatie van third-party cookies standaard te weigeren”, zegt Kemme. Kemme doelt daarmee op cookies waarmee surfgedrag langs een reeks sites in kaart gebracht wordt. Een gebruiker die dergelijke cookies wel wil toestaan, zou idealiter wél zelf actie moeten ondernemen. Kemme: “Wij pleiten wel voor bewustwording; mensen moeten zich realiseren wat cookies zijn, hoe ze gebruikt en ook misbruikt kunnen worden.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!