Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe vinding kan ontwikkeling zoektechnologie fors versnellen

Vaak zijn er miljoenen webpagina's die een mogelijk antwoord op een zoekvraag geven. Zoekmachines als Google ontwikkelen en toetsen doorlopend nieuwe algoritmes om die miljoenen pagina's te sorteren.
Algortimsich denken
© Shutterstock
Shutterstock

Voor het evalueren van de effectiviteit van de diverse zoekalgoritmes maken ze gebruik van het oordeel van gebruikers. Die krijgen op hun zoekopdracht dan een lijst gepresenteerd met resultaten die om en om van twee te vergelijken zoekalgoritmes afkomstig zijn. Interleaving heet dat. Door bij miljoenen niets vermoedende gebruikers te observeren welke pagina's ze uit de gemende lijst aanklikken, krijgt Google een betrouwbare indruk van wat gebruikers door de bank genomen als het beste zoekalgoritme ervaren.

Multileaving

Maar deze interleaving-aanpak heeft een lastige beperking, stelt Anne Schuth: "er kunnen slechts twee zoekalgoritmen tegelijk met elkaar worden vergeleken". Om die beperking te omzeilen ontwikkelde hij in het kader van zijn promotie een multileaving-methode. Met multileaving worden tientallen tot zelfs honderden zoekalgoritmen tegelijkertijd met elkaar vergeleken door afwisselend resultaten van deze algoritmen bij gebruikers bovenaan te plaatsen. Klikgedrag van voldoende gebruikers verraadt dan nog steeds hun voorkeur voor bepaalde zoekalgoritmen. En zelfs sneller dan bij interleaving.

Promotie

Bij toepassing van multileaving zullen gebruikers dus eerder gebruik kunnen maken van de betere algoritmen en dus ook sneller een goed antwoord op hun zoekopdrachten krijgen. Op dit moment maken grote bedrijven als Bloomberg, Netflix en Yandex al gebruik van de multileaving-methode van Schuth. Dat meldt de Universiteit van Amsterdam (UvA) waar A.G. Schuth op 27 mei zijn proefschrift 'Search Engines that Learn from Their Users' verdedigt. Promotor is professor Maarten de Rijke. Copromotor is dr. Shimon Whiteson.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in