Development

Software-ontwikkeling
raket

Nieuwe oppepper voor snelheid web in de maak

© CC BY 2.0 - Flickr Nasa
19 juni 2015
Mozilla, Google en Microsoft werken samen aan het project WebAssembly dat een flessenhals in het webverkeer - het uitvoerbaar maken van javascript-code - tot een factor 20 moet kunnen versnellen.

Deelnemers aan het project verwachten al dat het nieuwe project webapps even goed kan laten presteren als apps die in native code voor desktops of mobiele apparatuur zijn geschreven. WebAssembly is eigenlijk een logisch vervolg op de ontwikkeling van asm.js, ook een project van deze drie belangrijkste browserproducenten. Asm.js is een subset van de JavaScript-taal waarmee software geschreven in bijvoorbeeld C toch voor een webapp kan worden gebruikt en daarmee aanzienlijk betere prestaties levert dan apps geschreven in JavaScript.

Maar met het gebruik van asm.js wordt de parser de zwakste schakel in het geheel die bepalend is voor de prestaties van de webapp, vooral op mobiele apparatuur. Dat probleem pakken de drie aan met WebAssembly, ook wel wasm genoemd. Dit binaire bestandsformat .wasm kan tot 20 keer sneller worden omgezet in machineleesbare code dan JavaScript geparst kan worden.

Volgens het team zijn de nadelen van het introduceren van een nieuwe standaard mee. WebAssembly kan geïmplementeerd worden in de huidige JavaScript-engine van een browser waardoor doublures in functies zoals compilers en sandboxing, worden vermeden.

Ook andere talen komen in aanmerking

Aanvankelijk richt het team WebAssembly op C/C++ programmeurs, maar de bedoeling is wel dat hetzelfde gereedschap ook andere talen beschikbaar komt.

Als toepassingen waar veel winst te halen valt met WebAssembly worden genoemd de online-games met grafisch rijke omgevingen, het online bewerken van video en het emuleren van desktop-applicaties op mobiele apparatuur.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.