Innovatie & Strategie

Datamanagement
Gedragswetenschappen

Neuromining wordt groot, maar wat is het eigenlijk?

Waarom steeds meer bedrijven met behavioral intelligence aan de slag gaan.

24 december 2021

Gartner voorspelde in oktober dat ‘neuromining’ de komende jaren een grote rol gaat spelen voor bedrijven. Opvallend, want helemaal nieuw is deze techniek niet. Volgens VP Analyst Jackie Fenn van Gartner is het grootste probleem dat bedrijven dergelijke inzichten in menselijk gedrag veelal negeren.

Neuromining bestaat uit een set van mogelijkheden waarbij behavioral intelligence op een gedisciplineerde en systematische manier wordt ingezet om strategieën en zakelijke activiteiten aan te sturen, vertelt Fenn aan AG Connect. Met andere woorden: bedrijven analyseren menselijk gedrag, proberen dat gedrag te begrijpen en uiteindelijk te beïnvloeden. Online, interactieve en sociale inhoud vormen de bron van gedragsinzichten. Met analyses en kunstmatige intelligentie (AI) wordt daar waarde uitgehaald.

Dergelijke inzichten en technieken worden natuurlijk al jaren gebruikt. Bedrijven proberen met bijvoorbeeld reclames onze keuzes te beïnvloeden en sociale media gebruiken algoritmen om te zorgen dat consumenten zo lang mogelijk op hun site blijven hangen. “De wetenschap achter behavioral intelligence is niet nieuw. Maar er is een schat aan inzichten in menselijk gedrag die veel organisaties vrijwel negeren”, geeft Fenn toe.

‘Trend gaat versnellen’

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!