Innovatie & Strategie

Netwerken
datacenter switch

Netwerk gaat eigen problemen voorspellen en soms oplossen

Cisco zet predictive analysis in voor het reageren op incidenten.

5 mei 2022

Cisco zet predictive analysis in voor het reageren op incidenten.

Cisco zegt twee jaar gewerkt te hebben aan wat uit eerder onderzoek bleek de grootste zorg voor netwerkbeheerders: adequate reactie leveren op onverwachte verstoringen in het netwerk. De oplossing komt van een AI-systeem dat is getraind op 'enorme hoeveelheden' historische netwerklogs.

De predictive analytics engine komt de komende jaren beschikbaar in een breed portfolio aan producten en diensten, vertelt een woordvoerder van Cisco aan The Register. Wat de technologie precies gaat doen is nog wat vaag. Cisco heeft het over adviezen geven aan netwerkbeheerders over het herrouteren van dataverkeer en ook de mogelijkheid een 'trusted mode' te activeren waarbij het systeem enkele handelingen automatisch kan uitvoeren zoals path selection, en veranderingen aan QoS en configuratie. Voor veel wijzigingen is echter eerst een menselijk akkoord vereist.

Volgens het onderzoek waar Cisco op duidt noemden 45% van de IT leaders die meededen aan het onderzoek, het reageren op incidenten in het netwerk hun allergrootste uitdaging in 2021. De predictive analysis engine die dat probleem moet verhelpen is inmiddels getest met een aantal grote klanten waaronder het Amerikaans energiebedrijf Phillips 66, Schneider Electric en HR-specialist The Adecco Group. Volgens Cisco is daaruit gebleken dat het nieuwe systeem hen veel tijd en geld scheelt.

Voor de bouw van het systeem maakte Cisco gebruik van verschillende machinelearning-modellen, geavanceerde statistische modellen, long short term memory en convolutional neural networks.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.