Neomax waardeert mbo-ICT’ers snel op

19 februari 2010

Neomax wist ondanks of misschien wel dankzij de crisis in het afgelopen jaar in aantal nieuwe professionals en omzet maar liefst 60 procent te groeien. De crux is dat het in Almere gevestigde detacheringsbedrijf gemotiveerde mbo-starters in een paar jaar tijd weet op te waarderen naar hbo-niveau. Na drie jaar staan er nu 103 mensen op de loonlijst en daar moeten dit jaar dertig young mbo-professionals bijkomen.

Neomax neemt starters met een mbo-ICT-opleiding op niveau 4 aan en geeft ze een interne opleiding van twee weken, waarin ITIL en communicatieve vaardigheden aan bod komen. Elke maand start er een nieuw klasje. Daarna gaan de starters in een zogeheten detavastcontract bij klanten aan de slag voor een salaris van 1400 tot 1800 euro bruto per maand. Kenmerk van detavastcontracten is dat de opdrachtgever na een periode van detachering ervoor kan kiezen de gedetacheerde in dienst te nemen.

De young professionals van Neomax zijn naast het werk voor hun opdrachtgever continu bezig zich verder te scholen. Daarvoor heeft Neomax een leertraject opgezet onder de naam Road2suc6, waarin starters in drie jaar kunnen groeien naar MCITP-EA (Microsoft Certified IT-professional: Enterprise Administrator). Iedere certificering die de medewerker in het traject behaalt, wordt beloond met een salarisverhoging die kan oplopen tot 10 procent per jaar. Gemiddeld halen de Neomax’ers elke drie maanden een certificaat, wat ze 50 tot 80 euro bruto per maand meer salaris oplevert.

Drie jaar geleden begon Claudette Martens met Neomax op de groeimarkt voor mbo-starters, na negen jaar als accountmanager in het detacheringsvak te hebben gewerkt. Nu runt ze het bedrijf samen met haar levenspartner Stephan Bosman. Doelstelling is dat de helft van alle starters na het doorlopen van het opleidingsprogramma in dienst komt van de opdrachtgevers. Die snelle doorstroom van medewerkers legt grote druk op de wervingsinspanningen.

Martens: “Van de honderd kandidaten die we spreken, is 25 tot 30 procent geschikt. Van dat deel gaat 15 tot 20 procent in op ons voorstel. En dus moeten we heel goed zoeken naar kandidaten.” Bosman vult aan: “We gaan naar ROC’s om onszelf en onze werkwijze te presenteren en zetten Hyves en Twitter in om met kandidaten in gesprek te komen. We voeren bijvoorbeeld ook sollicitatiegesprekken tijdens avondjes karten. We proberen in aansluiting met de doelgroep speelser om te gaan met de werving en dat werkt.” “We nemen opdrachtgevers werk uit handen als het om het werven en selecteren van nieuwe medewerkers gaat”, zegt Martens. “Ze hebben de starters een halfjaar lang over de vloer en kunnen dan goed beoordelen wat voor vlees ze in de kuip hebben.”

Ronald Hunse is als manager ICT Operations van PricewaterhouseCoopers (PwC) in Nederland onder meer verantwoordelijk voor de helpdesk, het field support, het netwerkmanagement en de infrastructuur. Hunze werkt al drie jaar naar tevredenheid samen met Neomax. Ongeveer vijftig Neomax’ers zijn in de loop der jaren bij PwC aan de slag geweest, waarvan er dertig een vast contract hebben gekregen. “We weten dat het lastig is iemand langer dan twee tot drie jaar op de helpdesk gemotiveerd te houden. Daarom hebben we een model ingevoerd waarbij mensen niet langer dan twee tot drie jaar op de eerstelijnshelpdesk zitten. In die periode zorgen we voor gedegen begeleiding en opleiding. Na de eerstelijnshelpdesk stromen ze door naar de tweede lijn, applicatiebeheer, field support of infrabeheer. Daarom zoeken we voor de eerstelijnshelpdesk kneedbare en potentiële doorstromers en Neomax helpt ons daarbij. Het is in feite een verlengd selectietraject waar we gelukkig mee zijn, omdat we gemotiveerde mensen krijgen van goede kwaliteit.”

De eerstelijnshelpdesk van PwC wordt bemand door zestien mensen, de tweede lijn door 36 mensen. Er werken in totaal tachtig mensen op de afdeling ICT Operations van Hunze. “Support biedt je met de hele ICT-afdeling”, zegt Hunze. “Dankzij het doorstroommodel start eigenlijk iedereen op de eerstelijnshelpdesk en weet iedereen hoe het daar toegaat. Daar komt bij dat de tweede lijn er verantwoordelijk voor is dat de eerste lijn zijn key performance indicators behaalt. Denk bijvoorbeeld aan de First Call Resolution-scores. Dat zorgt voor een grote betrokkenheid van de tweede lijn bij het wel en wee van de eerste lijn. Andersom zien de mensen op de eerste lijn, de tweede lijn of applicatiebeheer als een doel om naartoe te groeien. Ook dat werkt motiverend. Neomax weet welk type medewerkers we zoeken en wie er bij ons passen. Dat blijkt wel uit het gegeven dat ik het laatste jaar niemand meer terug heb hoeven sturen.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!