Nederlandse vrouw peinst niet over carrière in ICT

3 juli 2009

Slechts 8 procent van de Nederlandse meisjes is van plan een ICT-studie te volgen na de middelbare school, tegen 25 procent in Frankrijk, en maar liefst 48 procent in Groot-Brittannië . Bijna 55 procent van de ondervraagde meisjes in ons land die zeggen ICT interessant te vinden, peinst er niet over om een ICT-studie te gaan volgen. Verder is de IT-kennis bij Nederlandse meisjes laag en is er weinig bereidheid om deze kennis uit te breiden. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat zij de interesse in ICT al vroeg verliezen, namelijk rond hun vijftiende.

Marc Nan, HR-manager bij Cisco Nederland, noemt de resultaten verontrustend. “We wisten natuurlijk al dat we in Nederland voor een grote uitdaging staan als het gaat om de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces. Maar dat geldt voor de ICT-sector in het bijzonder. Kennelijk zijn we als sector onvoldoende in staat om een attractief beeld neer te zetten van onze industrie.” Het gebrek aan interesse voor een ICT-studie of carrière in de ICT bij meisjes betekent volgens Nan een verlies van talent voor de ICT-industrie. “Het tekort aan netwerkspecialisten en andere ICT-professionals zal de komende jaren mede door de vergrijzing alleen maar verder oplopen.”

Opvallend is verder dat Nederlandse studenten hun carrièrekeuze baseren op interesses en nauwelijks worden beïnvloed door rolmodellen. VHTO, een stichting met als doel om meer meisjes en vrouwen te interesseren voor een toekomst in bèta, techniek en ICT, heeft in het project ‘ICT-STER’ juist gewerkt met rolmodellen. “In het onderzoek worden leraren, ouders en beroemdheden geclassificeerd als rolmodellen. Dit zijn dus personen waar leerlingen toevalligerwijs mee in aanraking komen. Het klopt dat in Nederland weinig meisjes in aanraking komen met dit type rolmodel, immers maar 10 procent van de mensen werkzaam in de ICT is vrouw”, reageert Elice Verbunt van VHTO. VHTO hanteert een andere definitie van een rolmodel. “Een rolmodel is een voorbeeldvrouw met wie meisjes zich kunnen identificeren en die hen wegwijs kunnen maken in de wereld van ICT, zoals vrouwelijke studenten en professionals met een ICT-opleiding.”

VHTO zegt ‘zeer positieve ervaringen’ te hebben met de ICT-rolmodellen. Succesfactoren zijn volgens Verbunt een goede match tussen rolmodel en doelgroep (vrouwelijke rolmodellen met dezelfde vooropleiding, liefst met een beperkt leeftijdsverschil), en goede voorbereiding van zowel de rolmodellen als de school. VHTO raadt bovendien aan om rolmodellen ruim voor de keuzemomenten in te zetten. “Want meisjes in het basisonderwijs en in de brugklas hebben vaak minder vooroordelen en stereotiepe verwachtingen ten aanzien van ICT, waardoor zij meer openstaan voor het idee om iets in de ICT te gaan doen”, aldus Verbunt.

Ted van Hintum van branchevereniging ICT~Office stelt dat de uitkomsten aansluiten bij het actieprogramma ‘allesis.it’. “Wij kiezen daarbij niet voor een reclameachtige aanpak, maar juist voor het stimuleren van inhoudelijke interesse via gastlessen op middelbare scholen. Hiermee worden trouwens ook de docenten betrokken.” En dat is hard nodig, blijkt uit het onderzoek van Cisco. Leraren in Nederland zijn het minst geïnteresseerd in ICT. Slechts 27 procent gaf aan interesse te hebben in dit onderwerp, tegen circa 50 procent van de Italiaanse en Poolse docenten en zelfs 79 procent van de Franse leraren. Ook Nederlandse ouders zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in ICT. “Hier valt dus nog heel wat zendingswerk te verrichten. We moeten ze laten zien hoe leuk, spannend en nuttig het werk kan zijn. Want werken in de ICT is echt sexy”, aldus Han.
Volgens Van Hintum kost het veranderen van onjuiste beelden ‘veel energie over langere tijd’. “ICT~Office werkt hieraan namens de branche en elk initiatief is welkom dat meer mensen, mannen én vrouwen enthousiast maakt voor het ICT-vak.” Hij denkt dat ook het World Congress on IT in mei 2010 in Amsterdam, een positieve bijdrage kan leveren.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!