Management

Software-ontwikkeling
Developers office

Nederlandse software-industrie in 10 jaar sterk veranderd

Prestaties Nederlandse softwarebedrijven hard gegroeid.

© Shutterstock dotshock
27 augustus 2021

Prestaties Nederlandse softwarebedrijven hard gegroeid.

Tien jaar geleden nam investeerder Main Capital Partners samen met branchevereniging NLdigital - toen nog ICT Office - het initiatief om de Nederlandse softwaremarkt beter in kaart te brengen. Voor het eerst werd de Main Software 50 opgesteld, een ranglijst van de 50 bestpresterende softwarebedrijven. In 10 jaar tijd is er veel veranderd. Duidelijk is wel dat de Nederlandse softwaremarkt sterk is gegroeid en de bijdrage aan de Nederlandse economie in die periode sterk is gestegen.

De indruk bestaat nog altijd dat als je met een goed idee rondloopt voor het opzetten van een IT-bedrijf je eigenlijk in Silicon Valley moet zijn. Daar is het ecosysteem en het kapitaal voorhanden. "Dat beeld is volstrekt onterecht", meent Pieter van Bodegraven, partner bij het Nederlandse Main Capital. "De grootste Big Tech-successen met vaak een B2C-focus, worden breed uitgemeten, zoals Google, Facebook, Twitter en Uber. Maar de markt voor B2B enterprise software is veel groter. Naast die aansprekende voorbeelden bestaat een markt voor softwarebedrijven die minder spraakmakend is en daarom minder voor het voetlicht komt, maar wel heel substantieel is. Denk aan software voor de backoffice of voor het stroomlijnen van de toeleveringsketens."

Tien jaar geleden was er eigenlijk nauwelijks zicht op wat er gebeurde in die markt in Nederland. Het CBS registreerde wel cijfers maar schaarde de Nederlandse softwaremakers in de categorie samen met IT-diensten en -hardware. "Toch is software leveren iets heel anders", zegt Van Bodegraven. De groei van deze sector was 10 jaar geleden al fors, bleek uit het onderzoek van de toenmalige branchevereniging ICT Office. In 2010 was de bijdrage van de Nederlandse softwarebedrijven aan de Nederlandse economie 2,8%. Bij herhaling van het onderzoek in 2014 was dat percentage uitgegroeid tot 3,4. "Helaas is het onderzoek daarna niet meer herhaald", zegt Van Bodegraven. "Wij weten wel dat de omzet van de bedrijven hard groeit uit de gegevens die we krijgen van de deelnemers aan de Main Software 50." De investeerder stelt de ranglijst samen op basis van onder meer de omzetcijfers en het aandeel van de omzet uit terugkerende diensten, internationalisering en partnerkanalen.

Cloud bracht veel verandering

In de periode sinds de eerste Main Software 50 uitkwam, is er veel veranderd, bijvoorbeeld door de komst van de cloud. "Waar we 10 jaar geleden een enkele API al heel wat vonden, zijn we via Service-Oriented Architecture, Webservices en Microservices nu terecht gekomen op de razend interessante, maar complexe concepten van de ‘Service Mesh’", constateert Ron Tolido, CTO en Chief Innovation Officer bij Capgemini. " Applicaties worden veel meer een bijzaak, je begint met het denken in services. Nieuwe generaties van applicatie-services worden daardoor een stuk geschikter voor brede, bedrijfskritische doeleinden."

Dat is ook de ervaring van Dennis van Velzen, CTO van AFAS Software, dat in de eerste editie van de Main Software 50 in de top 3 eindigde. Cloud heeft het aanbieden van de HR-toepassingen veel efficiënter gemaakt. "Wij hanteren nu een zero-footprint-aanpak. Er staat niks meer lokaal. Daardoor hoeven wij geen rekening meer te houden met alle Windows-versies die overal draaien en is er geen gedoe meer met patches en beveiliging. Dat heeft enorm veel voordelen voor klanten. Wij zijn ons in de loop der jaren steeds meer gaan richten op ontzorging door van softwareontwikkelaar naar contentleverancier te gaan. Op het moment dat je nu klant van AFAS wordt, krijg je een ingericht systeem waar je snel mee aan de slag kunt."

De kwaliteit die door de softwarebedrijven wordt geleverd, is ook steeds beter, constateert Bram Kaashoek, nu managing director market intelligence bij Main Capital. Hij was in de beginjaren bij de Software 50-ranglijst betrokken als onderzoeker van marktanalist Dialogic. "De businessmodellen zijn in de loop der tijd innovatiever en robuuster geworden, zoals ook gebleken is in de coronacrisis. Bij een abonnementsmodel zeggen klanten niet zo makkelijk af en daardoor kunnen de leveranciers tegen een stootje."

Waar haal je expertise vandaan?

Een punt van zorg is wel de schaarste in expertise. Tolido:  "We zullen de schaarste in expertise steeds vaker tegenkomen, zowel in data als in software engineering.  Als een resultaat daarvan zien we de afgelopen jaren al een veel grotere diversiteit binnen ontwikkelteams ontstaan." Hij denkt met name in termen van nationaliteiten, zoals Indiërs en Oost-Europeanen. Bovendien, zegt hij: "We hebben steeds beter leren samen te werken binnen een online omgeving - al helemaal de afgelopen anderhalf jaar natuurlijk – dus er is geen enkele reden waarom deze trend zich niet verder zou ontwikkelen." Van Bodegraven ziet vooral de nearshoring in de plaats komen van offshoring. "Het uitbesteden van werk naar India zien we weinig meer. Grote delen van dat werk gaan nu naar Oost-Europese landen. Het voordeel is dat het niet zo heel ver weg is. Je kunt nog in de auto springen om ter plekke zaken af te stemmen. De cultuur past ook beter bij de onze dan de Aziatische gewoonten. Portugal en Spanje komen ook op als nieuwe landen voor outsourcing. Er is daar relatief veel werkloosheid en er is een hoog opleidingsniveau.

Van Velzen heeft nog geen problemen met personeelstekort voor het reguliere werk. "De grootste uitdaging is onze ambitiekalender. We zien veel kansen. Daar moet je wel mensen voor hebben. We leiden mensen zelf op en hebben ook een ontwikkeltraject." Dat is nodig omdat de opleidingen niet in staat zijn kant en klare deskundigen af te leveren. Van Velzen begrijpt dat wel. "We werken samen met de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Zij zitten met het probleem dat als student een examen mist, moet die het over een half jaar nog over kunnen doen. Maar in een half jaar is er al weer veel veranderd. Die kennis vullen we aan door zelf te trainen.”

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (septembernummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik op de inhoudsopgave van het nummer.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.