Nederlandse IT-start-ups op audiëntie bij Kroes

23 juli 2010

"Pfff…. Het voelde alsof ik op audiëntie was bij de paus”, lacht Rob de Haan na afloop van de lunchsessie met eurocommissaris Neelie Kroes. Het is voor de jonge ondernemer uit Rotterdam – hij is medeoprichter van www.meetingspot.nl, een vraaggestuurde marktplaats voor accommodaties en evenementen – dan ook geen dagelijkse kost om bewindslieden van zo dichtbij mee te maken.

Samen met delegaties van twee andere Nederlandse IT-start-ups – Mijn naam is Haas uit Amsterdam en CrimsonBase uit Utrecht – werd hij op het ICTDelta Congres op 18 maart in Rotterdam, door Kroes persoonlijk uitgenodigd om te komen lunchen op haar kantoor in het Berlaymont Building in Brussel. Meetingspot werd die dag door het publiek uit twintig veelbelovende IT-start-ups gekozen tot winnaar en ontving de prijs uit handen van de eurocommissaris.

Kroes wilde graag van de jonge ondernemers zelf horen waar zij tegenaan lopen bij het starten van een innovatief nieuw bedrijf en wat ‘Brussel’ voor hen kan betekenen om de boel sneller, beter en met minder regels te laten verlopen.

De lunchsessie zelf loopt uit op een flitsbezoek. “Ik heb nog nooit iemand gezien die haar tijd zo strak managet”, vertelt De Haan. De bijeenkomst zou een uur duren, maar omdat de vorige vergadering was uitgelopen en Kroes weer vroegtijdig door haar persoonlijk medewerker werd weggeroepen om de volgende bespreking door te nemen, werd de sessie ingekort tot hooguit 35 minuten. De eurocommissaris Digitale Agenda wilde graag van de Nederlandse start-ups horen wat zij zouden doen als zij in haar schoenen zouden staan om barrières voor startende IT-bedrijven weg te nemen. “Niet dat mijn positie vacant is, hè?”, laat zij niet na te benadrukken na alle speculaties over haar kandidatuur als eerste vrouwelijke minister-president van Nederland.

Sanneke Prins van de Amsterdamse start-up Mijn naam is Haas, dat zich richt op educatieve software en online leeromgevingen voor jonge kinderen, heeft grote plannen. “We willen opschalen naar het buitenland. Maar ik vrees dat we in de EU tegen dezelfde blokkades aanlopen als in Nederland. Zo is het als klein, nieuw bedrijfje verschrikkelijk moeilijk om een plekje te bemachtigen op de markt voor educatieve software. De markt wordt gedomineerd door een aantal grote, traditionele uitgevers. Inmiddels lijkt het te gaan lukken, maar als we de grens overgaan begint het waarschijnlijk weer van voor af aan.” Haar hoop is dat Brussel haar de helpende hand biedt. “Europese regelgeving en stimuleringsmaatregelen kunnen bijdragen aan de opschaling van succesvolle nationale initiatieven naar een Europese schaal.”

Eric Lammertsma van de Utrechtse start-up CrimsonBase, dat software ontwikkelt om onderzoek op het gebied van moleculaire biologie te vergemakkelijken, loopt weer tegen heel andere problemen aan. “Onze bottleneck is dat we een ontzettend gespecialiseerd product maken. IT’ers hebben normaal gesproken geen kaas gegeten van genetica en biologie, maar mensen die voor ons komen werken moeten daar wel veel vanaf weten en affiniteit mee hebben. Die mensen zijn schaars en als ze er al zijn, kiezen ze vaak voor de grote namen, zoals Roche, die hen bovendien een veel beter salaris kunnen bieden.” Lammertsma is zelf biomedicus, maar omdat hij ontevreden was over de software die zijn onderzoek moest ondersteunen, besloot hij het lab de rug toe te keren en zelf te gaan ontwikkelen.

Kroes adviseert hem te gaan werven onder Organon-medewerkers in Oss, die onlangs te horen hebben gekregen dat hun baan komt te vervallen. “Daar zit vast veel talent bij die graag een tijdje voor een innovatief bedrijf als dat van jullie willen werken.”

De Haan van het Rotterdamse Meeting­spot kijkt tevreden terug op de periode die is verstreken sinds de start van het bedrijf in november vorig jaar. “We zijn in maart live gegaan en groeien als kool. We staan nu voor twee belangrijke uitdagingen: meer overheden – die doorgaans veel buiten de deur organiseren – als klant krijgen en uitgroeien tot een internationaal bedrijf.” De Haan noemt de overheid één groot doolhof en is bang dat dat op Europees niveau nog veel erger is. Bovendien loopt het bedrijf aan tegen cultuurverschillen. “In Duitsland is het bijvoorbeeld ‘not done’ om een Engelse bedrijfsnaam te hebben, dus www.meetingspot.de als URL zal het niet worden. Bovendien werkt een Engelstalige .com-site niet binnen Europa, dus we zullen het land voor land moeten aanpakken.”

Zijn kompaan Wietze Feddema noemt nog een ander groot probleem: het gebrek aan een Europees online betalingssysteem. “Wij hebben iDEAL en dat vind ik zelf zoals de naam al zegt ideaal. Maar andere landen kennen dat weer niet en dat kan lastig zijn als je zaken doet over de grens.”

Kroes onderbreekt hem. “Toevallig of niet, maar mijn volgende vergadering gaat over dit onderwerp. En daar had ik vijf minuten geleden al moeten zijn. Dus als jullie mij willen excuseren...” Voordat ze weggaat, proberen de heren van Meetingspot haar nog te verleiden tot een volgende afspraak: “Is het geen leuk idee als we elkaar over een halfjaar weer treffen om te zien wat er in de tussentijd is bereikt en welke obstakels zijn weggenomen of juist opgeworpen?” Kroes lijkt te willen toehappen, maar haar persoonlijk medewerker is streng: “Geen nieuwe afspraken toezeggen! Uw agenda is overvol”, zegt hij druk gebarend. En weg is ze.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!