Loopbaan

Carriere
Brendan Bank, Booking.com, Booking, CIO

‘Nederlandse devel opers? Die zijn hier zeldzaam!’

90 Procent van het personeel van Booking.com komt uit het buitenland

7 juli 2016

90 Procent van het personeel van Booking.com komt uit het buitenland

Op de IT-afdeling van Nederlands paradepaardje Booking.com werken meer dan 70 verschillende nationaliteiten. 90 Procent van het personeel komt uit het buitenland. Toch heeft het bedrijf nooit overwogen ons land de rug toe te keren. “Al moet het niet moeilijker worden om hooggeschoolde buitenlandse werknemers naar Nederland te halen.”

CIO Brendan Bank is zichtbaar trots als hij mij welkom heet in het IT-hart van Booking.com aan de Herengracht in Amsterdam. In totaal werken er meer dan 10.000 mensen bij Booking.com verspreid over 170 kantoren in 62 landen. De IT zit bewust gecentraliseerd in hartje Amsterdam. Van de 900 IT’ers die wereldwijd werken voor Booking.com werken er zo’n 850 in onze hoofdstad. De overige IT’ers werken verspreid over 14 callcenters en enkele grote kantoren in het buitenland.

Bank noemt de stap om te verhuizen naar het centrum enkele jaren terug ‘de beste beslissing ooit’. Oprichter Geert Jan Bruinsma startte Booking.com in 1996 vanuit Enschede. Al snel besloot hij zich in Amsterdam te vestigen. Na een omzwerving via Diemen belandde de populaire boekingssite voor accommodaties begin 2012 op een van de meest prestigieuze locaties in Amsterdam: in monument The Bank op de Herengracht – waarvan het oudste deel destijds is ontworpen door Ouëndag en Berlage voor de Amsterdamsche Bank. “Het is sindsdien veel eenvoudiger geworden om ‘urban employees’ aan te trekken.

Amsterdam trekt natuurlijk enorm, waardoor de toegang tot talent gigantisch is toegenomen. Mensen kiezen namelijk niet alleen voor een bedrijf, maar ook voor de sfeer en omgeving”, licht Bank toe. En dat is belangrijk voor Booking, dat de ‘war on talent’ moeten voeren met bedrijven als Google, Apple en Microsoft die in Silicon Valley zitten. Dat is weliswaar hét IT-mekka, maar echt sfeervol kun je het daar niet noemen. “Amsterdam heeft alles, maar het is toch overzichtelijk. Iedereen spreekt er Engels, je hoeft in principe niet eens Nederlands te leren om hier te wonen en werken.”

'Amsterdam trekt natuurlijk enorm'

Bank leidt mij rond door het pand, waar zichtbaar veel aandacht geschonken is aan het creëren van een prettige werkomgeving: frisse kleuren, hippe lounge-hoekjes, sport- en ontspanningsmogelijkheden en aan een kant van het pand loopt een heus fietspad langs de wand, op afstand van de blokken waar teams werken aan projecten. “Dat is om ervoor te zorgen dat niet iedereen dwars door de ruimte gaat wandelen, waardoor je voortdurend wordt afgeleid”, verduidelijkt hij. Overal in het pand wordt druk overlegd – uitsluitend in het Engels – in kleine teams, die agile werken.

Georganiseerde chaos

Toen Bank zeven jaar geleden aan boord stapte, werkten er niet meer dan 30 IT-professionals voor Booking.com. “We hebben een ongekende groei doorgemaakt. Maar het is nog altijd een platte organisatie. Ik noem het hier altijd een georganiseerde chaos”, lacht hij. Ondanks de krapte op de Nederlandse IT-arbeidsmarkt zegt de CIO van Booking.com geen moeite te hebben met het aantrekken van geschikt personeel. Booking.com heeft volgens hem vier belangrijke unique selling points: de locatie, bedrijfscultuur, goede arbeidsvoorwaarden en een aansprekende naam. “Wij bieden IT’ers inhoudelijk uitdagend werk en onze site wordt dagelijks bezocht door miljoenen mensen. Wij zijn een van de grootste e-commerce-sites ter wereld.”

Op dit moment is Booking.com vooral op zoek naar developers, designers, product owners en data scientists. Het bedrijf doet zijn eigen recruitment. Bank: “Wij hebben op dit moment 25 recruiters die fulltime IT’ers werven. Vorige maand hebben we 40 nieuwe mensen aangenomen. Wij geloven zelf heel erg dat engineers hier zelf hun collega’s in moeten huren. Onze beste ontwikkelaars spenderen dus een behoorlijk deel van hun tijd aan het doen van interviews, het scannen van cv’s, en het opsporen van talent. De beste manier om te groeien, is namelijk goede mensen aantrekken. En wie kan dat beter beoordelen dan de IT’er zelf?”

Buitenlanders nodig

Bank stelt dat er voor iedere IT’er in Nederland drie banen zijn. “Het komt eigenlijk zelden voor dat we een Nederlandse developer of designer aannemen. We proberen het natuurlijk wel.” Zo’n 90 procent van het IT-personeel komt uit het buitenland. Dat komt volgens Bank zeker niet alleen doordat het zo lastig is om geschikte IT-professionals te vinden van eigen bodem. “We zijn een van de grootste e-commerce-sites ter wereld en we moeten aantrekkelijk zijn voor iedereen. Ons credo luidt: ‘Globally scalable, locally relevant’.

Wij willen websites maken waarbij het lijkt alsof het lokaal ontwikkeld is en dat betekent dat je ook expertise uit allerlei landen moet invliegen. Booking.com heeft een website ontwikkeld voor het Midden-Oosten, uiteraard in het Arabisch. We krijgen feedback van onze klanten dat-ie beter is dan de meeste Arabische sites. Dat komt omdat wij hier veel mensen hebben die heel veel weten van ‘right and left’ [ze lezen en schrijven daar van rechts naar links, red]. Op deze site moeten bijvoorbeeld datumnotaties anders. Dat lijkt een detail, maar het is ontzettend belangrijk voor de klantbeleving. Dat niveau bereik je alleen maar als je gebruik maakt van native speakers.”

Inmiddels werken er meer dan 70 verschillende nationaliteiten bij Booking.com. Van Chinees, tot Ghanees, van Canadees tot Russisch. Maar het grootste deel van het personeel is Brits, en daarna Nederlands. Dat is historisch zo gegroeid. In 2005 kwam de site in handen van de Amerikaanse branchegenoot Priceline.

“Wij helpen ons personeel bij het inburgeren en de taal leren. We proberen iedereen zo snel mogelijk te ‘grounden’. En niet alleen ons personeel, ook hun partners. Een van de belangrijkste oorzaken dat mensen weer vertrekken is namelijk dat de partners niet kunnen aarden hier. Om dat te voorkomen, hebben wij een speciaal programma opgezet: het IT Partner Programma. Wij creëren een sociaal vangnet en structuur voor hen. Bijvoorbeeld door bijeenkomsten te organiseren met ‘lotgenoten’ in het Vondelpark, het sponsoren van bijeenkomsten over vrijwilligerswerk. Partners kunnen ook altijd werken bij ons, in ieder geval op onze twee callcenters in Amsterdam. Maar vaak komen ze terecht in hogere functies, want het zijn veelal hoogopgeleide mensen die wij goed kunnen gebruiken.”

Wij helpen ons personeel bij het inburgeren en de taal leren. We proberen iedereen zo snel mogelijk te ‘grounden

Booking.com kan op zich prima uit de voeten met de procedures om buitenlandse IT’ers naar Nederland te halen, al gaat er soms behoorlijk wat tijd overheen voordat iemand die is aangenomen daadwerkelijk aan de slag kan. “In de meeste gevallen is het vrij snel geregeld, maar soms duurt het meer dan zes maanden, bijvoorbeeld bij IT’ers uit West-Afrika of Syrië. Dus je moet wel goed vooruit plannen.”

Softskills trainen

Een afgeronde IT-opleiding is geen keiharde eis om aan de slag te mogen bij Booking.com. “Een goede developer is iemand met ervaring met het ontwikkelen van software. Daar hoef je niet per se een IT-opleiding voor hebben gevolgd. Ik ben zelf ook autodidact”, vertelt de CIO. Voorkeur voor een programmeertaal heeft hij niet echt. “Taal is eigenlijk maar een dialect. Nu doen we veel in Perl, Python en C, maar dat kan morgen weer anders zijn. Als je maar goed kunt ontwikkelen.”

Naast vakmanschap moeten IT’ers die een carrière ambiëren bij Booking.com volgens Bank uitblinken in communicatieve vaardigheden. “Omdat we hier werken in kleine teams, waarbij iedereen veel verantwoordelijkheid krijgt, moet je heel goed kunnen communiceren en samenwerken.” Maar softskills en IT’ers gaan vaak niet goed samen, weet hij. “IT’ers hebben niet voor niets voor IT gekozen; ze sluiten zich vaak het liefst af, en denken abstract. En je kunt softskills wel trainen, maar het blijft lastig als het niet in je zit. Wij letten er dus bij de selectie al op of mensen open zijn, en goed kunnen samenwerken.”

Misschien wel de belangrijkste eis aan een IT’er van Booking.com is het hebben van commercieel inzicht. “Je optimaliseert hier voor business-impact, en stelt de klant altijd centraal. Dat is nog wel eens lastig voor IT’ers die vaak vol zijn van hun eigen kunstje en graag hun eigen stokpaardjes berijden.”

Om ervoor te zorgen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen en om kennis te delen worden er bij Booking.com veel TechTalks georganiseerd, die doorgaans druk bezocht worden. Verder organiseren we acht keer per jaar een tweedaagse hackaton waarin alle IT’ers zelf een project verzinnen en er twee dagen aan kunnen werken. Daarnaast biedt het een scala aan trainingen aan, zowel op technisch als zakelijk en communicatief vlak. Om te zorgen dat mensen zich breed blijven ontwikkelen, wisselen ze iedere 12 tot 18 maanden van team. “Zo krijgen ze nieuwe businessproblemen om op te lossen, leren ze te werken met andere talen en technologieën en vervullen ze een andere rol. Het is een gegeven dat onze business continue verandert, dus wij willen iedereen zo mobiel mogelijk houden. Wij merken ook dat hierdoor het engagement van IT heel hoog blijft.”

Talentenmagneet

Booking.com heeft ondanks de krappe IT-arbeidsmarkt in Nederland en het succes in het buitenland nooit serieus overwogen om weg te gaan uit Nederland of onderdelen te verplaatsen naar goedkopere locaties waar meer IT-talent voorradig is. “Amsterdam is cruciaal geweest voor ons succes. Het is een talentenmagneet. Bovendien is het belangrijk om ­onze IT’ers bij elkaar te houden. Onze teams kunnen behoorlijk autonoom opereren en moeten ervoor zorgen dat het speelveld goed verdeeld is. Dat lukt alleen met korte communicatielijnen. Dat wordt ingewikkeld als je in een ander land gaat zitten, laat staan in een andere tijdzone. Nearshoring en offshoring vinden we om die reden ook geen optie.”

Booking.com zet bij de productontwikkeling in op kwaliteit en snelheid en daar hangt nou eenmaal een prijskaartje aan, weet Bank. “Wij blijven dat het liefst doen vanuit Amsterdam. Al kan ik niet garanderen dat we altijd alles op IT-gebied vanuit Nederland blijven doen. Wij hebben onvoldoende kennis in huis voor de opkomende markten, zoals Rusland en China. Het kan dus best zijn dat we een deel van onze ontwikkeling daar gaan laten doen in de toekomst. Niet vanuit kostenoverweging, maar omdat we hier die cultuur niet snappen en de taal niet spreken.” Verder benadrukt Bank dat het niet moeilijker moet worden om hooggeschoolde buitenlandse werknemers naar Nederland te halen. “Zolang we talent kunnen blijven aantrekken is Amsterdam een superplek voor Booking.com. Men moet niet vergeten dat de komst van buitenlandse kenniswerkers ook heel veel economische voorspoed met zich meebrengt in Nederland.”

Dit artikel verscheen eerder in AutomatiseringGids nr 17, 2015
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.