Innovatie & Strategie

Datamanagement
digitalisering

'Nederlandse bedrijven nog digitale beginners'

Nederlandse ondernemingen zijn terughoudend in hun verwachtingen voor omzetgroei en efficiencywinst door digitalisering.

Digitale bibliotheek © Shutterstock
10 april 2018

Nederlandse ondernemingen zijn terughoudend in hun verwachtingen voor omzetgroei en efficiencywinst door digitalisering.

Het Nederlandse bedrijfsleven ziet zichzelf grotendeels nog als digitale beginner. Dit geldt voor driekwart van de bevraagde ondernemingen in de Global Digital Operations Study 2018. In vergelijking met bedrijven wereldwijd is de Nederlandse industrie minder optimistisch over de omzetgroei en de efficiencywinst die te halen zijn uit investeringen in digitale technologieën.

Uit het wereldwijde onderzoek naar digitale operations, uitgevoerd door PwC's consultingdochter Strategy&, komt ook naar voren dat Nederlandse bedrijven behoudend zijn in hun tech-bestedingen. Ze spenderen liever geld aan technologieën die zich al hebben bewezen, aldus het vandaag uitgestuurde persbericht. Deze bewezen technologieën zijn volgens Strategy& dan het Internet of Things (IoT) , manufacturing execution systems, en voorspellend onderhoud. Minder in trek qua investeringen zijn nieuwe, opkomende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, blockchain, en virtual reality.

Koploper Azië en haast geboden

De Global Digital Operations Study 2018 brengt ook een flinke discrepantie aan het licht tussen Nederland en Azië. Terwijl ondernemingen hier "enigszins terughoudend in het benutten van de kansen van de vierde industriële revolutie" zijn, maken Aziatische bedrijven haast om koploper te worden op de wereldmarkt. Volgens het onderzoek gebruikt maar liefst een derde van de ondernemingen in Azië over vijf jaar al volwassen digitale ecosystemen. "Dit zijn systemen waar meerdere partners hun waardeketens aan elkaar verbonden hebben gebruikmakend van nieuwe technologie. In Amerika is dat een kwart en in Europa zelfs maar 15 procent."

De geconstateerde achterstand van het Nederlandse bedrijfsleven past volgens advies- en accountancybedrijf PwC in een langer lopende trend. “Nederland loopt al jaren achter als je kijkt naar de snelheid waarmee de kansen die Industry 4.0 biedt omgezet worden in strategisch voordeel", aldus Michel Mulders, die bij PwC 'Industrie 4.0 leader' is. Dat is echter geen reden voor pessimisme, aangezien Nederland volgens Mulders een goede uitgangspositie heeft door onder andere de hoogwaardige ICT-infrastructuur hier. Om dit te benutten moeten Nederlandse bedrijven wel de komende jaren in de versnelling gaan om een inhaalslag te realiseren, waarschuwt de adviseur van PwC dat binnenkort een gratis webinar hierover houdt.

PwC's Strategy& geeft uitleg over wat 'digital champions' in huis moeten hebben:

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.