Nederlanders vinden privacybescherming lastig

28 januari 2009
Burgers accepteren dat hun persoonsgegevens worden bewaard en gebruikt, maar niet omdat ze zoveel vertrouwen hebben in de zorgvuldigheid van de gebruikers ervan. Uit onderzoek in opdracht van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat vandaag uitkomt, blijkt dat mensen hun kop in het zand steken omdat ze denken dat het onvermijdelijk is dat hun gegevens worden verwerkt.

Het onderzoek is uitgevoerd door Regioplan ter ere van de jaarlijkse Europese dag voor de dataprotectie. Burgers die aan de enquête meededen, zeiden veelal van tevoren dat ze niets te verbergen hadden, maar schrokken toen ze hoorden wat er allemaal met hun namen, adressen, telefoonnummers, kentekens en andere gegevens wordt gedaan.

Als er zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke informatie, vinden Nederlanders het gebruik door instanties acceptabel, vooral als ze er goed over worden geïnformeerd. Ook is belangrijk dat mensen zelf schade kunnen voorkomen of herstellen. Dit verlangt van overheid en bedrijven dat ze helderheid verschaffen over welke informatie ze gebruiken en waarom ze dat doen, zegt voorzitter Jacob Kohnstamm van het CBP.

Burgers staan nu meer dan een paar jaar geleden stil bij de mate waarin hun privé-informatie beschermd is. Ze passen hun gedrag echter niet aan, concludeert Regioplan, omdat dat te veel inspanning vergt. Vaak is het immers verplicht gegevens te verstrekken. Ook betekent het een forse aanpassing in levensstijl als iemand zich wil onttrekken aan het geven van persoonlijke informatie. Het zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat zo iemand het zonder mobiele telefoon of internet(diensten) zou moeten doen.

Bovendien, zegt CBP-voorzitter Kohnstamm, zit een 'maatschappelijke kluizenaar' toch nog in circa 250 bestanden. Iemand die maatschappelijk wel actief is, komt met zijn gegevens in gemiddeld enkele duizenden bestanden voor.

Door bij nieuwe wetten en regels genoeg beveiliging en bescherming in te bouwen, kan de overheid het vertrouwen van de burger winnen, blijkt uit het onderzoek. Bedrijven kunnen zich onderscheiden door een helder privacybeleid en klachtenprocedures die makkelijk toegankelijk zijn. Kohnstamm: "vertrouwen komt te voet en gaat te paard".

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.